Thursday, October 27, 2005

Kisah persahabatan singa & rusa

Ada sesuatu yg menarik perhatian saya apabila menonton National Geography Discovery Channel baru-baru ini. Ia memaparkan kisah seorang saintis wanita yg mengkaji persahabatan luar tabie antara seekor singa betina dengan seekor anak rusa. Bizarre, itulah yg dapat diungkap oleh saintis berkenaan. Sewaktu ia berburu, sang singa tetap memastikan sahabatnya selamat. Bukan sahaja singa betina lain, rusa bertanduk yang besar juga tidak berani menghampiri anak rusa berkenaan. Mereka sangat mesra dan bermain bersama-sama, bercakar manja & berjilat-jilatan, menjadi pemandangan yg sangat janggal tetapi menakjubkan. Akibat dari ikatan itu, mereka disisihkan dari kelompok masing-masing. Maka berkelanalah keduanya. Si herbivor meragut rumput untuk mengisi perut, sementara si karnivor memburu rusa, tetapi yg selain dari sahabatnya.


Can you feel the love tonight.
http://k41.pbase.com/u12/xradiotx/upload/38151346.femaleLion.jpg

Sehinggalah suatu ketika, apabila secara tiba2, si singa terkejut mendengar jeritan sahabatnya. Terpaku dia melihat tengkuk sahabatnya sedang dijinjing seekor singa jantan yg besar. Si singa betina tidak dapat berbuat apa-apa, melainkan memerhatikan dari jauh. Saintis yg selama ini memerhati dari jauh bergegas ke situ dengan jip. She still alive. Hanya keajaiban sahaja dapat menyelamatkan si anak rusa yg masih berbunyi mengerang kesakitan. Para penonton juga berharap singa betina akan keluar dari tabiinya dan menyerang singa jantan. Namun sudah terlalu banyak keajaiban berlaku. Akhirnya sang anak rusa terkulai.
Kemudian ditunjukkan imbas kembali hubungan mereka berdua ketika masih hidup dalam hitam putih. Sungguh menyedihkan. Rupanya haiwan juga ada anjakan paradigma, mampu mengubah seteru kepada kawan, bahan makanan kepada sahabat. Rancangan Discovery diolah sebaik atau sebenarnya lebih baik dari Titanic mahupun Kuch Kuch Hota Hai. Syabas.

Pandai sungguh orang National Geograhic ni bikin cerita. Namun hati-hati kalau terlalu asyik. Pengasas dan kebanyakan saintis awalnya Yahudi tu, jaga-jaga. Ada agenda tersembunyi. Pulangkan segala kekaguman terhadap alam haiwan, tumbuh-tumbuhan, laut dan banyak lagi yang dipaparkan; kepada penciptanya.

Tapi takpa, depapun ahli kitab juga. Hopefully depa ni Yahudi yang baca kitab Taurat bukan Old Testament
Apa pulak camtu Abu? Kalau Musa masih hidup dia juga akan ikut nabi kita.

Yelah yelah. Anyway yang penting nak cerita kat sini, bentuk mindframe kita sebelum menonton supaya hanya anasir-anasir (kenapa dalam bahasa Melayu, anasir dikaitkan dengan yang jahat sahaja?) yang baik sahaja masuk ke dalam minda kita. Wallau A'lam.

No comments: