Friday, November 02, 2007

Patent: Macam-macam ada

Sesekali buat patent ni seronok juga. Oleh kerana setiap project dikehendaki menghasilkan patent, maka ...layan aje. Ada beberapa laman web yang sediakan khidmat mengkaji invention atau ciptaan yang telah dicorakkan?patentkan. Antaranya Google Patent Search. Aduhai jadi slave Google lagi.

Apa yang hendak dikongsi bersama, ialah tidak sangka, rupanya banyak benda yang telah dipatenkan. Plastik merah yang selalu digunakan dipasar tu pun rupanya ada paten. Cara nak buat nasi ayam pun ada.
http://www.google.com/patents?vid=USPAT6056986

Design seluar dalam pun ada
http://www.google.com/patents?id=kq0IAAAAEBAJ

Cara nak reduce petrol consumption pun ada. Bagus kalau invention ini dicommercialkan. NGV beratur panjang.

Memang orang berlumba patenkan apa yang dicipta supaya boleh protect invention dia dari orang guna. Kira exclusive right. Kedua mungkin boleh digunakan untuk saman orang yang pakai tanpa minta kebenaran. Ada orang boleh hidup dengan duit legal action atas paten. Hebat.

Tapi itu dari aspek kapitalisme. Dari aspek akhirat, buat invention yang bagus tetapi tak nak share pun buat apa. Tak dapat pahala berbuat kebaikan untuk kemaslahatan manusia. Dalam kubur duduk la sorang-sorang harapkan timbangan pahala lebih besar dari dosa.

1 comment:

Anonymous said...

Well written article.