Thursday, April 29, 2010

Direction of linux

Recently I was involved in a conversation on a Linux mailing list regarding the current state of the operating system. Outside of all the glad-handing and back-patting (well-deserved, I must say), one of the issues that was brought up was emulation. Not like WINE (and I know, Wine Is Not an Emulator), but in the sense of whether or not Linux should emulate Windows or Mac. Because it is so simple to configure the Linux desktop to look and behave like either Windows or OS X, there are many that espouse doing so.

I had to step in and ask the question that I had hoped was on everyone’s mind.

Why?

...bla bla bla

Should Linux try to be another operating system?

* No! (49%)
* It can be whatever it wants (44%)
* Yes - Windows (3%)
* Yes - Amiga (3%)
* Yes - OS X (2%)

Total Votes: 1,493
Loading ... Loading ...

What Linux does best is bend without breaking. It’s so flexible it can be whatever you want it to be. That is the key strength of Linux. But what Linux shouldn’t do is bend in the direction of another operating system with the hopes of fooling others into thinking Linux is something it’s not. I have seen the attempts at making Linux look and act like XP or OS X or Windows 7. Why bother with that? Just because it can do it, doesn’t mean it should. Who said one desktop is better than the other? What matters is which desktop is right for the user.

So developers shouldn’t bother trying to make Linux into something its not. Linux is Linux and that, my friends, is good enough.

My remarks: Interesting. I'm not saying that you are obsess trying to stick to Linux uniqeness, me myself love the originality of Linux. The CLI, the yum or apt-get and so on. But to some Windows users out there, they are really afraid of using Linux. Myth, propaganda whatever, the point is one XP feel Ubuntu or Mac flavoured Fedora is necessary when it come to bring Linux beginner into the community. When the time come, they will appreciate the Linux the way we think 'Linux is Linux' way.

Thursday, April 22, 2010

Layan Pullman


Ini bukan dalam premis Pullman. Kompleks Sukan Air Precint 6 ni kawasan awam, jadi boleh cuci mata ala Morib.

Tazkirah


Lubang yang kecil di dalam kapal laut ibarat kubur yang besar - ar Rasyid

Tuesday, April 20, 2010

Kulaijaya?

Sejak bila? Tak cukup ranggi ke nama Kulai tu? Ntahler

Sunday, April 18, 2010

Clue for newborn name

Untuk mak-mak/pak-pak saudara dan sepupu2 baby. Hari ni hari ketujuh, semua dah tak sabar nak tahu nama baby. Betul ke suspen sangat. Relax, baru daftar tadi. Ini klu nama baby

1. Original name of sahabiyyah (of Rasulullah) 10 pts if you guess from here
OK. lets proceed

2. Mother of Anas bn Malik

3. Her mahar to 2nd marriage, syahadatain of his future husband

Enjoy guessing

Updated 7 May 2009. Hebat muhammad Black! Spellingnya ialah Ghumaisha'.

Thursday, April 15, 2010

Layan Old Timer Coffee


Mee Kari agak terangkat. Kopi hitam dia mengingatkan aku kepada kemantapan kopi FAMA yang diancam kepupusan.

Cabaran 2 ke 3

Bukan benda baru bagi kebanyakan orang berkeluarga. Cuma aku yang agak jakon jadi bapa beranak 3. Sekarang bersurirumah sepenuh masa, walaupun sempat hantar feasibility report dari rumah. Syukur zaujati bukan operation atau kena stiches, dia agak kuat sekadar urus diri sendiri. Dua tiga hari ini senyum sahaja, hilang penat tengok senyuman baby.

Retro: Futsal


Tempat layan peluh. Teruknya tempat ni sekarang.

Hati Pakcik Siapa Yang Tahu

Setiap kali aku pulang ke kota kecil ini, setiap kali itulah pakcik tua itu kutemui. Di pasar, di tempat beli tebu, di kedai makcik tempe berlada atau sekadar laluan biasa ke pekan dari rumahnya.
Pakcik itu bukan pakcik yang asing padaku. Seingat aku dia kenalan ayah. Ayah pernah cerita betapa hebat dia di gelanggang badminton. Aku juga mengenali anak tunggalnya, budak lelaki yang terlebih otot dan rangka berbanding rakan sekelasnya. Dia muda beberapa tahun dariku, tetapi aku ingat dia kerana kelincahannya menjadi tekong sepak takraw. Bukan, bukan wakil sekolah, sekadar ketika kelas pendidikan jasmaninya. Itu yang sempat aku rakam di kotak kepalaku dari celah tingkap kelas, kira-kira 22 tahun yang lalu. Aku berkira-kira dia akan mewakili sekolah kerana badannya yang besar sesuai sebagai atlit, walaupun ayahnya penggemar sukan badminton, seperti juga ayahku, seperti juga aku ketika itu. Pakcik memang sangat sayangkan anak tunggalnya itu, dia juga sudah tua, kemungkinan untuk menimang cahayamata susulan agak kecil kemungkinannya. Jadi memang dia disayangi umpama menatang minyak yang penuh.

Mengapa setiap kali aku melihat pakcik itu aku teringat anaknya? Dan mengapa setiap kali teringat anaknya itu juga aku teringatkan arwah ayah?

Ketika aku mengaji di universiti, ayah pernah memberitahuku bahawa pada suatu ketika, anak pakcik itu, yang ketika itu berusia sekitar 15 tahun, mengalami kemalangan motorsikal. Motorsikal pembelian pakcik itu untuk anak tunggal kesayangannya. Di kampung 15 tahun adalah umur biasa untuk membawa motorsikal. Sayangnya anak itu mungkin kurang cermat atau hilang kawalan menyebabkan dia terbabit dalam kemalangan yang kemudiannya meragut nyawanya.

Sukar untuk aku membayangkan perasaan pakcik itu ketika itu, walaupun aku pasti hatinya pasti hancur musnah. Sekarang, setelah hampir sepuluh tahun selepas kejadian itu, selepas tiga tahun ayahku sendiri tiada lagi, setiap kali aku terserempak dan memerhatikannya, hatiku menjadi sayu. Terbayangkan hidupnya selama ini tanpa satu-satunya anak yang disayang. Pergi tanpa pesan, pergi tanpa tanda, pergi tanpa waris. Hidup pakcik itu sehari-hari sepi, meneruskan perjalanan tanpa gelak ketawa anak yang mungkin sekarang sudah bernikah dan beranak pinak.

Aku sedih atas pemergian ayah, namun aku juga simpati atas nasib pakcik itu. Hati ini begitu meruntun setiap kali melihatnya, mungkin kerana perasaan seorang bapa sudah mula mengalir dalam diri ini. Aku doakan mereka dapat berjumpa di akhirat kelak. Amin.

Wednesday, April 14, 2010

Friday, April 09, 2010

Wow! Blog berani

Memang dahsyat. Takde gambar explicit jangan risau. Cuma kagum dengan keberanian penulisnya. Kalau artis dah lama kena suruh minta maaf.
http://luqiee.livejournal.com/157965.html