Monday, December 29, 2008

Zionis Laknatullah

Situasi di Semenanjung Gaza terus menyedihkan. Angka korban sudah lebih 300 orang. Menurut penganalisis ia merupakan siri kekejaman paling teruk sejak 1967, bermakna lebih teruk dari Sabra & Shatila 1984. Perang 6 Hari 1967 telah meragut nyawa berpuluh ribu orang tentera dan orang awam.

Tuesday, December 09, 2008

Tanah Runtuh Bukit Antarabangsa: Bencana ciptaan kita sendiri

Takziah diucapkan kepada semua keluarga yang terlibat, baik dari yang kehilangan anggota keluarga mahupun yang kehilangan rumah ataupun yang terpaksa berpindah buat sementara.

Ironinya, yang meninggal adalah semacam 'wakil' masyarakat majmuk Malaysia, seorang wanita doktor haiwan, anak lelaki seorang Datuk dan seorang akauntan, juga pembantu rumah Indonesia dan dikhuatiri seorang lagi pembantu rumah Sri Lanka.

Tragedi Bukit Antarabangsa ini menyedihkan kerana ia meragut nyawa dan memberi impak secara lokal kepada kawasan setempat. Mungkin yang terlibat mencecah ribu sahaja, tetapi yang tidak lena malam memikirkan bukit di belakang rumah mungkin boleh runtuh bila-bila masa, mencecah ratusan ribu.

Itulah risiko memilih kediaman berhampiran tanah tinggi. Ketika kami sekeluarga sedang di dalam proses membeli rumah, kami 'terkunci' kepada dua pilihan dari senarai pendek yang ada.

Rumah pertama 40 x 115 semi-D setingkat harga RM249k di Sg. Merab dan satu lagi rumah yang akhirnya kami pilih. Kalau ikutkan memanglah besar dan selesa, tetapi kawasan perumahan itu agak rendah dari ketinggian biasa. Kalau dari jalan besar kereta akan menuruni bukit. Perkara pertama yang terlintas adalah banjir walaupun terdapat bukit di belakang kawasan perumahan tersebut. Namun jika difikirkan sekarang, bukan setakat banjir, kemungkinan untuk dihempap juga agak besar. Oleh itu kami bersyukur dengan rumah sedia ada, tidak begitu luas dan besar, tetapi sekurang-kurangnya tiada bukit di belakang mahupun kemungkinan banjir. Satu lagi ia berdekatan laluan grid elektrik nasional, maka tidak ada pembangunan yang boleh dibuat di situ. Alhamdulillah. Kurang risiko.

Berbalik kepada tragedi tadi, kita tidak mengambil ikhtibar dari Highland Towers dan beberapa kes terdahulu. Sementara kes di Ulu Yam boleh dikategorikan sebagai terpencil, kawasan banjaran kecil sekitar Bukit Antarabangsa dan Ulu Kelang amnya sudah menjadi kawasan yang sepatutnya digazet sebagai merbahaya diduduki dan dibangunkan. Namun hingga kini begitu banyak kondominium mewah dan banglo didirikan berhampiran. Kerajaan tempatan mengutip hasil segala macam, pemaju ingin mengaut keuntungan dan pembeli semacam rasa prestij menduduki kawasan sebegitu. Seolah-olah lupa bahaya yang menanti.

Secara saintifik dan akademiknya ia merbahaya di duduki, dibangunkan atau dimanipulasi seperti menarah, meratakan dan sebagainya. Menurut Quran, kawasan tanah tinggi atau gunung berfungsi sebagai pasak Bumi, sebagaimana yang diterangkan dalam Q.S. An-Nahl ayat 15: ”Dan Dia menancapkan gunung-gunung di Bumi supaya Bumi itu tidak berguncang bersama kamu, (dan Dia menciptakan) sungai-sungai dan jalan-jalan agar kamu mendapat petunjuk.”

Juga An Naba 78: 17-20. "Dia menciptakan langit tanpa tiang yang kamu melihatnya dan Dia meletakkan gunung-gunung (dipermukaan) bumi supaya bumi itu tidak mengoyangkan kamu; dan memperkembang biakkan padanya segala macam jenis binatang."

Sekiranya kita fikir secara logik, gunung sebagai pasak bumi adalah ciptaan Allah yang sangat penting dan maha hebat. Pernahkah kita terfikir untuk mendirikan rumah, menagapa kita perlu menanam pasak ke bumi? Mengapa rumah dua tingkat tidak sama ketinggian pasaknya berbanding rumah setingkat?

Tanah di kawasan tinggi yang telah diratakan menjadi tidak stabil kerana pasaknya tidak lagi menyokong bukit dan gunung yang ada sebelum ini. Oleh itu dengan aliran air sedia ada dan hujan, kestabilan yang longgar itu bertukar pula menjadi keruntuhan.

Kita mungkin tidak cukup arif untuk membincangkan perkara ini berbanding pakar geologi dan geografi, namun semoga kita mampu berfikir mudah selaras dengan panduan yang telah diberikan.

Wednesday, December 03, 2008

Pukul Dada Sindir Hati

Bukan mudah menjadi lelaki
Harapan dan impian keluarga
Sudah menjadi tekanan yang berat

Bukan mudah menjadi suami
Meneman satu malam dalam seminggupun
Belum tentu

Bukan mudah menjadi bapa
Walau lima minit duduk mendengar si dia berceritapun
Kadang-kala tidak sempat

Bukan mudah menjadi pecinta
Yang mencipta, yang menjadikan, yang didambakan cinta
Tidak kelihatan

Bukan mudah menjadi mujahid
Bersila beberapa jam dalam sepekan sahaja
Sudah mencabar

Bukan mudah menjadi pendidik
Pelbagai beza latarbelakang, persepsi dan cara pandang
Sukar dilentur dan dibentuk sekelip mata

Semuanya bukan mudah
Namun suatu ketika, bila ia tiba pastinya semua menjadi mudah
Ketika itu
Berhenti jadi harapan keluarga
Berhenti jadi suami
Berhenti jadi bapa
Berhenti jadi pejuang
Berhenti jadi pendidik
Berhenti jadi semua
Ketika itu
Adalah ketika bertemu Tuhan

Monday, November 03, 2008

Mencari Bekas Mentor

Aku kenal dia
Ketika itu solat Jumaat di suatu hari dalam bulan Ramadhan
Seusai solat aku menjengah merata tempat
Namun kelibatnya sudah tiada

Aku kenal dia
Dia mentor di tempatku bekerja dahulu
Ya majikan pertama

Kami sudah lama terputus hubungan
Mungkin kerana masing-masing sibuk
Mungkin kerana aku sengaja tidak mahu berhubung

Namun ketika muda kita banyak melakukan kesilapan
Kita tidak boleh muda kembali untuk mengubah apa yang sudah lepas
Namun kita boleh memperbaiki keadaan dengan cuba memulakannya semula

Sekiranya kita ikhlas atas dasar silaturrahmi
Sekiranya kita yakin ia akan menjadikan keadaan pulih
Mungkin ia langkah yang baik
Mengelakkan kita dari terus melakukan kesilapan
Yang kita selalu kesalkan ketika muda dahulu

Friday, October 03, 2008

Memahami Keterbatasan

Sewaktu saya diberi tugasan di dalam projek baru, tugas yang diberi adalah bersesuaian dengan kemahiran yang dimiliki. Namun setelah projek berjalan selama beberapa bulan, saya akhirnya mendapati ia memerlukan kepada beberapa kemahiran/pengetahuan yang tidak pernah saya miliki. Solusi saya ketika itu mudah sahaja, ada bajetnya, maka saya meminta training supaya saya dapat menyelesaikan masalah di dalam tugasan saya. namun adakalanya bajet tiada peruntukannya, maka kita perlu mencari jalan penyelesaian. Antara yang boleh difikirkan adalah:
1. Memeinta pertolongan orang lain
2. Belajar sendiri
3. Sub kontrak kepada vendor
bersambung... ()

Wednesday, October 01, 2008

Ben 10 Tha

Four Arms baru size 15cm. Betul 15cm. Gambar menyusul

Tuesday, September 30, 2008

Prestasi Ramadhanku

Persembahan musim ini boleh dianggap turun naik. Naik mungkin tidak banyak, tetapi yang turun memang sangat banyak. Sepuluh malam terakhir tidak dapat dipulun sebaik mungkin kerana tiada orang di rumah. Tilawah juga nyaris-nyaris gagal. Hanya cukup makan. Hubungan dengan Khaliq juga hambar. Adus memang ini Ramadhan yang tidak begitu cemerlang.
Selamat hari Raya Idulfitri 1429H dari Abouti, Zaujati sekeluarga

Friday, September 26, 2008

Minyak turun harga barang?

Sudah dua kali, termasuk kelmarin kerajaan mengumumkan harga minyak turun sesuai dengan penurunan harga minyak dunia. Anehnya, harga barang dan makanan kekal mahal dan tinggi. Apa agaknya alasan para peniaga di dalam hal ini? Di mana tanggungjawab sosial sebagai ahli masyarakat? Sigh

Monday, September 08, 2008

Naik 30%

Kerajaan luluskan surcharge sebanyak 30% dikenakan kepada pengguna. Dengan kata lain menyebabkan kenaikan harga tiket sebanyak 1/3 dari harga asal. Ini bermakna jika harga tiket JB-KL sehala ialah RM30, harga baru adalah RM40. Seperti biasa kenaikan harga minyak menyebabkan semua pihak di dalam rantaian keperluan (?) atau supply chain menaikkan harga untukmengekalkan margin keuntungan. Hasilnya, pengusaha bas, penjual ikan dan penjual nasi lemak tetap untung, orang biasa atau pengguna yang bertambah sengkek. Tidak bolehkah semua pihak menanggung kerugian sedikit agar rakyat biasa tidak terlalu terbeban dengan kenaikan harga?

Sunday, August 31, 2008

Merdeka vs Ramadhan

Di dalam TV hambar. Pemimpin kerajaan sibuk dengan agenda negara sehingga nampak seolah tidak mengambil berat urusan Ramadhan.
Surau-surau dan masjid-masjid di Keramat penuh. Kalah solat Jumaat. Kehadiran Solat Raya sahaja yang boleh mengatasinya. Tetapi sepuluh hari dari sekarang separuh dari kedatangan hari ini mungkin tidak dapat dicapai. Bak kata shamRais di tukartiub "Raya lagi 29 hari".


Gambar dari website MPSepang

Thursday, August 28, 2008

Kemenangan Rakyat

Syukur setelah sekian lama sakit jiwa tengok berita TV3, akhirnya pilihanraya Permatang Pauh selesai. Memang jangkaannya DSAI akan menang, cuma 'kemenangan moral' di pihak moral yang ingin dicapai BN, iaitu mengurangkan majoriti terdahulu sekaligus memberi tanggapan yang pelbagai tentang kurangnya keyakinan pengundi terhadap DSAI. Namun ia gagal juga.

Bilalah BN mahu sedar bahawa propaganda dan fitnah hanya akan menaikkan populariti DSAI.

Saturday, August 23, 2008

Demam Ben 10



Anakku sedang dilanda demam Ben 10. Setiap Sabtu pukul 10 pasti dia berada di depan TV untuk menonton animasi kegemarannya itu. habis segala 10 karekter menjadi sebutan. Hanya T-Shirt Ben10 menjadi pilihannya. Negotiating skillnya juga bertambah baik, apabila pelbagai cerita didongengkan ke telingaku, dengan harapan kerekter Four Arms, Heatblast dan Upgrade menjadi miliknya. Nantilah nak, kalau bapak jumpa di mana-mana akan bapak cuba belikan. :)

Wednesday, July 30, 2008

Bumblebees: Triggering Research

The way bumblebees search for food could help detectives hunt down serial killers, scientists believe. Just as bees forage some distance away from their hives, so murderers avoid killing near their homes, says the University of London team. This "geographic profiling" works so well in bees, the scientists say future experiments on the animals could now be fed back to improve crime-solving' - The BBC Website.


Di dalam penyelidikan telekomunikasi, mengambil resmi (kebiasaan dan perangai) haiwan bukanlah sesuatu yang baru. Kajian terhadap cara semut bergerak dan berkomunikasi telah banyak membantu memperbaiki rangkaian telekomunikasi. Ia juga membuktikan robot dan sebarang mesin ciptaan manusia itu akan bertambah baik sekiranya ia mengikut sistem sosial dan kemasyarakatan serangga, haiwan atau manusia itu sendiri. Jadi masihkah ragu bahawa hebatnya ciptaan-ciptaan Allah?

Monday, July 28, 2008

Tak dengar. Boleh kuatkan suara?

Aku berada di Nilai bertemu sahabat-sahabat di sana. Bincang-bincang tentang iman. Agenda yang sederhana sahaja. Tatkala hangat berbincang, dinding surau bahagian belakang diketuk berulang kali. hairan kami kerana ruang di sini hanya kami yang ada. Terdapat sedikit elemen seram kerana di belakang surau agak gelap dan misteri. Seraya itu terlihat satu tangan kecil terkapai-kapai dengan satu kertas di hujungnya. Kami ambil suratnya. Surat berbunyi

"X Dengar. Boleh kuatkan suara penceramah? Kami di belakang nak dengar juga. Kami tiada nakibah"

Muslimah. Nak tumpang sekaki. Bila masa pula kita buat ceramah? Nakibah takde? Sini pun bukan nakib. Tapi atas permintaan nak berkongsi, kami dengan penuh machonya beranjak ke belakang surau. Bincang perkara baik, buat apa nak sorok. Bukannya buat tutorial tentang pembuatan bom.

Alhamdulillah ketika ramai remaja yang gagal membendung arus kejahilan, masih ada yang ingin mengikut fitrah manusia yang perlukan pemantapan ilmu dan iman dalam rangka menjaga diri supaya kekal jatidiri Islam. Masih banyak hati-hati yang belum terusik dan tersentuh dengan peringatan dan kesedaran. Suara-suara penyeru kearah kebaikan dan kebenaran serta mencegah kebatilan diperlukan di mana-mana. Tugas kita berat, marilah memikul beban ini bersama-sama.

Thursday, July 24, 2008

Akhbar Alam Islami

Pendirian Barrack Obama cenderung kepada Israel
Rakyat Amerika khususnya tidak mempunyai banyak pilihan. Walau siapa yang menjadi Presiden, dasar US tetap sama.

Pulau Batu Putih: Singapura membuat tuntutan perairan 200km
Ada kemungkinan Batam dan JB juga akan diserahkan ke Singapura. Betul2 macam Belanda dapat tanah

Konsert Inul dibatalkan
Kata Inul: Ini dugaan dari Allah. Walaupun di Indonesia gelek gerudi dianggap seni, seluruh dunia menganggap ia erotik. Alhamdulillah rakyat Malaysia selamat dari 'dugaan' dari Inul buat sementara

Tuesday, July 15, 2008

Komen Debat AgendaDaily TV9

Anwar memang superb, penuh fakta, berintonasi, serius berselang seli dengan lawak.
Pensyarah UUM memalukan orang UUM, tak faham industri petroleum, terpaksa dibetulkan oleh Anwar.
Tak pernah serang Shabery cuma ingatkan dia dulu S46
Lwak-lawak dan kritikan Anwar tajam dan segar, tak jumpa dalam ucapan terdahulu di Youtube

Shabery asyik lebih masa. Dia bankrap idea, asyik serang peribadi Anwar walaupun banyak kali Anwar kata tak nak jawab.
Jawapan kepada soalan Zulkifli tak dapat dijawab dengan baik.
Asyik ungkit tentang situasi 1980an yang sudah tentu tidak sama dengan keadaan sekarang.
Soalan Shabery kepada Anwar seolah-olah dah bocor kerana Anwar jawab penuh fakta dan bersahaja.
Sering kata Anwar ambil pendekatan populis, sedangkan dia tak mampu melawan fakta yang menunjukkan dia (Anwar) memang populis dan penuh hujah.

Ramai sangat orang tiga suku dalam dewan tu, benda takde fakta pun bersorak.
Agenda Anwar: Sampaikan mesej yang hampir sama dalam ceramah-ceramah Pakatan Rakyat dalam ruang massa yang lebih besar dalam masa yang singkat.
Agenda Shabery: Kritik Anwar habis-habisan. Tiada agenda memperbaiki kesusahan rakyat dan angkuh dengan kejayaan Petronas.


Image from Malaysiakini

Keseluruhan: 2.5 bintang kerana sangat berat sebelah, patutnya Shabery lawan Salahuddin Al-Ayyubi atau Mahfuz, baru sengit dan seronok dengar.

Tuesday, July 08, 2008

Joke: Kenapa Federer Kalah Wimbledon 2008


Image from www.tennis.com

Pertemuan ulangan tahun lepas. Gelanggang yang sama. Orang yang sama. Outfit yang hampir sama. Tapi juara sejak 4 tahun lepas Federer gagal kali ini. Setelah hampir-hampir menang dalam 5 set tahun lepas, kali ini Nadal dapat juga Grand Slam yang ini. Kenapa?
Umum memang tahu Nadal pakar tanah liat. Lihat sahaja 4 kejuaraan di French Open. Namun Wimbledon gelanggang rumput. Jadi kenapa Federer gagal di gelanggang kegemarannya?


Image from BBC

Mudah sahaja. Cuba lihat gelanggang akhir Wimbledon. Kawasan baseline sudah semakin terhakis rumputnya. Jadi yang tinggal tanah sahaja. Ia hampir-hampir menyerupai tanah liat. Selain faktor 'peralihan kuasa' dan hujan (thanks blogger Jasmy), Federer dan penonton ditipu oleh keadaan gelanggang yang sebenarnya sudah menjadi separa tanah liat.

Monday, July 07, 2008

Download the internet

Customer: "I want to download the Internet. Do I need a bigger hard disk?"





Jangan pikir banyak sangat tentang minyak. Hibur-hiburkan hati sikit.

Thursday, July 03, 2008

Lenguh Menuang Minyak

Memang teruk sekarang ni. Kalau isi minyak kat Satria, dalam tiga atau empat hari mesti mau RM50. Kalau sebulan dah tentu dalam RM500. Itu berulang ke tempat kerja dan rumah babysitter aje. Kalau pergi balik kampung ke, pergi kelas programming ke, pergi mengaji dsb, mencanak naik perbelanjaan mingguan. Lenguh tangan tuang minyak. Apa usaha secara individu sementara menunggu usaha kolektif yang masih samar-samar?

Rasanya kalau berterusan begini, mungkin tak mampu lagi ke tempat kerja guna kaki empat. Beberapa pilihan:
1. Guna kaki dua
Motor buruk di rumah tu agak memalukan kalau dibawa ke tempat kerja. Berapa agaknya upah membikin semula. Kalau tangkap design yang lebih baru OK juga cuma malas berhutang setiap bulan. Tapi kalau banding dengan RM500++, lebih berbaloi bayar ansuran RM150 sebulan + minyak tangki lebih kecil

2. Guna kaki empat bertabung
Ini yang mengharukan. Harga tangki gas NGV semakin mahal dan tidak berpatutan.

3. Car pool
Siapa-siapa kerja Cyberjaya angkat tangan?

4. Banyakkan cuti dan bekerja dari rumah sahaja
Boleh kalau bos anda Larry Page

5. Hydrofuel
Guna air? Company ni operate kat Banting. Jom singgah!

Hai, bilalah nak tukar kerajaan yang cukup berani turunkan harga minyak.

Tuesday, June 10, 2008

Hari Pertama di Cyberjaya

Hari ini dengan rasminya unit kami berpindah ke Cyberjaya. Tempat cantik menarik kau memang tembam. Dia punya Celcom Broadband coverage lagi solid. Dengan basic package, boleh pergi sampai 354kbps. OK dah tu, boleh layan youtube dengan kadar yang sederhana, sambil-sambil tunggu result experiment. Kalau laju sangat susah beb, nanti youtube yang simulate kita.



Cube baru. Belum apa-apa lagi dah bersepah. Camana nak buat azam baru cube yang bersih indah dan tenang ni?

Monday, June 09, 2008

Benzene vs NGV

Bukan. Bukan Benzema France lawan RVN Holland. Takde kena mengena. Nama keluarga CH petrol yang melambung itu ialah Benzene. Perkara yang menjadi persoalan ialah mengapa mentaliti kerajaan dalam menyenangkan hidup rakyat masih di tahap gaban. Mengapa pusat pengisian NGV masih sangat sedikit? Apakah wujud kawalan kerajaan? Kalau benar ia petanda subsidi hanyalah permainan mereka di dalam industri ini yang terus untung dan untung. Long live kapitalisme dan sekularisme!
Mengapa negara kelas ketiga yang porak peranda kestabilan politiknya dan sangat dhaif infrastrukturnya, masih punya sangat banyak petrol yang menawarkan NGV atau ringkasnya di sana, CNG?

Mengapa kos memasang tong NGV semakin mahal walaupun supply sudah banyak sesuai dengan permintaannya? Mengapa mesti mengambil kesempatan atas kesusahan dan penderitaan orang ramai? Semua ini melibatkan manusia-manusia yang hanya pentingkan diri sendiri dan terus-terus merendah-rendahkan intelektualiti rakyat dengan perbandingan-perbandingan dan fakta rekaan yang tidak munasabah. Tidak cukup dengan memberikan beban, diperbodohkan pula dengan cedokan kata-kata ahli akademik yang berhujah dangkal dan berstatus sekolah menengah.

Gesaan tukar cara hidup juga tidak masuk akal. Hello, selama ini kita hidup mewah ke? Tiap-tiap hari makan ikan salmon dan steak, bukan ikan bilis dan kembung?
Setiap bulan ke Bali, Paris dan Hong Kong, bukan ke Banting (balik kampung) atau KL (urusan kerja)?
Kereta harga sebiji rumah semi D bukan Kancil atau perlukah berkira-kira membeli Dream EX5?

Tidak cukupkah selama ini kita bersusah payah mengikat perut demi menampung beban hidup? Harga susu anak bukan semakin turun tidak kira gaji kekal atau naik. Harga beras bukan naik sedikit. Sekiranya inflasi mencapai 5% atau lebih, tidak guna membandingkan KDNK negara dengan negara lain yang KDNKnya lebih rendah. Ia ibarat bapa yang memberitahu anak dia tiada duit untuk membeli buku sekolah pada masa yang sama menukar sport rim kereta.

Ada seorang Menteri kata masa kecoh isu pusat ternak babi, "inilah hadiah kerana mengundi pembangkang, nak sangat perubahan, ambil lah pusat ternak babi" sedap aje dia cakap. Sekarang mari kita tanya dia ini hadiah apa pula dari kerajaan?

Sunday, June 01, 2008

Islam dan Pemeliharaan Alam Sekitar

Lihat sahaja firman Allah dalam Al-Quran surah Ar-Rahman 7-9

Ternyata agama ini telah memberi peringatan kepada manusia tentang kepentingan menjaga keseimbangan dan keteraturan bumi ini. Kesan rumah hijau, penipisan ozon, kecairan kutub utara dan kenaikan suhu bumi adalah kerana manusia rakus meneroka bumi sehingga tidak melihat kepada usaha-usaha pemuliharaannya.



Side story: The melting ices

Sunday, May 04, 2008

Wednesday, April 23, 2008

Usiaku semakin meningkat tua dewasa.

Ucapan yang kuterima:

Selepas solat subuh:
Zaujati: Happy birthday abang (baru kusedar hari ini 23 April)
Tha: Ooo Happy Birthday bapak. Happy Birthday bapak kat mana? (Aku: ???)
Kha: Bapak, nak Diego (???)

SMS yang kuterima:
Along: Selamat ulangtahun ke 32 23 along doakan semoga panjang umur dimurahkan rezeki seluas-luasnya dan afiat tubuh badan. amin

Nang: Selamat hari jadi. nang doakan angah panjang umur, dimurahkan rezeki & diberi kesihatan yang baik. Insya Allah
(Thanks sisters!)

Blogger Abu 'Umar of Brotherhood Arts: Khoirunnaas man tola 'umuruhu wa hasuna amaluhu (sebaik-baik manusia adalah yang panjang umurnya dan baik2 amalannya_ - hadith. Hepi bsday ke 32 :). Moga terus tabah & sabar atas musibah & ujian yang melanda. Tentu ada hikmah yang besar di sebaliknya. Allah cinta kepada hamba yang berharap kepadaNya. Ini uhibbukum fillah :)
(semua tu dlm satu sms? hebat!)

Shout dalam forum Office:
kamarul: happy birthday utk hazly kallang rovers & ryan din... (jersey kegemaran)
khiru: Happy Besday John Arne Riise!!! (Ceh! sedara jauh, suku sakat Kops)
rose: haz happy birthday-semoga panjang umur-murah rezeki
ezati: En.Rezad.. happy birthday.. and also goes to haz..
afuad: Haz welcome to anfield & White Heart Lane!.. selamat ulang thn beb...

Email berlambak susah pulak nak cut n paste. Walau apapun. Jazakallahu khairan kathira. Doa antum mudah-mudahan diterima.

Thursday, April 17, 2008

"Angah masih beli susu Dutch Lady?"

Boikot yang memerlukan mujahadah

Kata-kata kakak masih terngiang-ngiang di kepala ini sewaktu aku berseorangan memandu pulang dari Banting. Sememangnya aku pemboikot terkenal di kalangan keluarga. Sememangnya aku lebih suka mencari produk alternatif.

Jarang sekali diuji semangat memboikot ini kerana adanya alternatif yang baik dan setengahnya memang tidak diperlukan atas sebab ia memang tidak healthy atau tidak economical.

Sebagai alternatif Nestle, aku dan rasanya ramai lagi memilih Dutch Lady kerana kekuatan brand, harga dam kualitinya setanding malah lebih baik. Namun apabila produk yang diharapkan juga tidak bertanggungjawab (dikeluarkan oleh negara yang pemimpinnya tidak prihatin terhadap sensitiviti umat Islam), maka ia secara automatiknya perlu juga dikategorikan di dalam senarai yang akan diboikot.

Memang aku kecewa. Anak-anakku membesar dengan Dutch Lady. Earphone Phillips sudah bertahun kugunakan. Shell alternatif terbaik sekiranya tiada Petronas berdekatan. Namun itu semua bukan alasan untuk mengsampingkan semuanya dan bermula semula. Aku sudah menyenaraikan beberapa susu alternatif terutamanya dari New Zealand dan dari Jepun. Bila agaknya jutawan-jutawan Arab nak mula empayar macam Nestle ye?

Kembali pada perbicaraan tadi. Aku terdiam sebentar. Aku mengumpul sedikit kekuatan dan memberi jawapannya. Jawapan aku ketika itu sedikit santai, praktikal dan firm (tegas?), "Kalau yang ada kat rumah tu kena habiskan, tapi selepas ini kenalah cari susu kambing pula".

Aku berharap tekanan hasil boikot ini akan menyebabkan Wilder tu minta maaf, tarik balik tayangan dan taubat taknak buat film seumpama itu lagi. Kerana selagi berdegil, kita akan teruskan mujahadah ini sampai bila-bila.

Remove Illustration of Rasulullah

Salam,
I just signed the petition "Remove the Illustrations of Nabi Allah Muhammad from Wikipedia". I'm asking you to sign this petition to help us reach our goal of 10,000 signatures. I care deeply about this cause, and I hope you will support our efforts.

Click here

Sunday, April 06, 2008

Aku dan Demam Denggi

Bermula Rabu lepas. Selepas menghantar anak ke rumah Ibu, aku mula terasa tidak sedap badan. Dalam hatiku berkata "Horrey, boleh minta MC". Kereta yang menghala ke office melencong ke klinik. Badanku panas dan kepalaku berat. Pelik kerana kalau aku demam aku akan selsema atau sakit tekak dahulu. Dr. check tekanan darah, normal. Aku diberi MC dan balik berehat. Berseorangan di rumah, Zaujati pulang sebentar dari examnya. Sempat lap-lap mukaku yang panas semacam. Lepas makan ubat OK. Kepala tak pening lagi dan suhu badan beransur pulih. Namun selepas 5-6 jam datang balik. Lepas makan ubat OK.
Esok aku datang office, kerja banyak tanggungjawab ada. Kuatkan juga. Petang aku flat. Keadaan sama. Badanku panas dan kepalaku berat. Nak toleh kiri kana kena slow-slow. Kalau drive memang problem. Lepas makan ubat OK. Namun selepas 5-6 jam datang balik. Sekali lagi Zaujati terpaksa diimport dari UKM untuk tengokkan budak-budak. Baca nota sambil bancuh susu. Kesian siswi yang sudah berkahwin; cabaran menghadapi final exam yang jadualnya sehari sekertas (paper). Blogger Atukz kata syafakallah, suruh rehat secukupnya.

Jumaat selepas hantar anak, aku ke klinik berdekatan rumah babysitter. Dr. nya muda, kecil molek, aku ingatkan anak Dr. yang biasa di situ. Katanya ada simptom demam denggi. Aku kata memanglah simptom demam biasa sama dengan denggi. Badan panas, pening kepala, sakit badan, loya (tiada selera), muntah-muntah dan cirit-birit. Aku melawak kata tiga pertama memang ada tapi selera makan bertambah. Dia layan lebih kurang, bukannya dia tak tahu kad kesihatanku ada 3 nama lain. Dia advise check darah. Aku taknak kerana takut panel tak cover dan takut syringe tanpa cover. Aku MC lagi. Sepanjang hariku di rumah begini: Badanku panas dan kepalaku berat. Lepas makan ubat OK. Namun selepas 5-6 jam datang balik. Blogger PC call suruh minum 100 Plus banyak-banyak. Minum 3 botol lepas tu futsal sejam insya Allah sembuh katanya.

Sabtu Ahad aku rehat habis-habisan. Aku tak boleh memandu kalau pening. Kalau terpaksa (Zaujati buat persiapan camping ke Pangkor seminggu) keluar membeli barang aku hanya boleh pandang depan, bila simpang atau undur Zaujati jadi mata tambahan. Mak di kampung offer nak jaga anak-anak, aku cakap takpe dulu.

Pagi ini aku rasa macam OK. Aku pergi ke office. Tetapi aku mula terasa loya, sesuatu yang aneh untuk diriku yang memang punya kekuatan dalam memakan kuat makan. Dalam kepalaku yang pening mula terbayang:
1. Betul ke aku kena denggi?
2. Adakah akan jadi macam jiran atau saudara yang pernah berminggu duduk dalam hospital?
3. Jika ya siapa nak tengokkan anak-anak?
4. Kalau platletku tak naik apakah aku boleh mati?
5. Sempat ke aku jumpa Zaujati, saudara-mara sahabat handai?
6. Sudahkah wasiat Amanah Raya, KWSP, KOTAMAS dan lain-lain ditukar kepada isteri dan anak-anak supaya kebajikan mereka terjaga?
7. Sudah cukupkah bekalan nak mengadap Raja segala raja? Sultan segala Sultan?


Kalau masih tak OK mungkin aku ke klinik lagi petang ini. Mungkin check darah. Hopefully bukan denggi. Cuma old migrain aku andaikan. Doakan aku OK kengkawan.

Moral:
1. MC memang best, tapi kalau kena duduk dan baring sepanjang hari tanpa berbuat apa-apa memang tak best. Apatah lagi tanpa 'nurse' tersayang boleh jadi bertambah sakit.
2. Sebaiknya ziarah, tetapi alhamdulillah SMS dan phone call serta usaha meringankan beban amat membantu. Ia umpama pengubat hati yang berupaya menyembuhkan 50-70% kesakitan fizikal. Betul ke? Ada faktanya aku rasa.
3. Ingat mati bukannya bermakna lemah. Ia akan menjadikan kita insaf bahawa apa yang kita buat di dunia ini sementara. Harta yang ada pada kita, villa sea view, Mazda 5, Sony Ericsson W960i, ThinkPad X61 mahupun Blackberry 8800* semuanya takkan dapat masuk liang lahad. Yang boleh temankan kita dalam tu cuma amalan kita sahaja. Oleh itu tinggalkanlah yang tak membantu kita ke akhirat.

* Kecuali Mazda 5 yang belum kumiliki, semua harta di atas telah dimiliki oleh orang lain.

Tuesday, March 18, 2008

Hujan Datang bukannya Hujan Turun

Zaujati merungut di kampus sekarang jalan sesak susah nak lalu. Kenapa pula? Katanya hujan datang ke UKM. Hujan? Datang? UKM?

Memang sekarang musim hujan. Apa masalahnya? Takkan hujan sampai sesak jalan?

Rupa-rupanya band baru yang tengah hot, Hujan buat persembahan di UKM. Sesak la kerana anak-anak muda gigs live depan depa. Bukan setakat student, orang Bangi pun interframe juga. Dahsyat.

Ceh! Patutlah Zaujati sebut hujan datang. Kalau bukan pasal band Hujan, sudah tentu aku suruh dia ambil sekali diploma lanjutan untuk Bahasa Melayu.

Sunday, March 09, 2008

Tahniah atas kematangan dan keberanian

Buat pertama kali di dalam sejarah, rakyat Malaysia memperlihatkan kematangan dan keberanian dalam mencuba sesuatu yang baru. Memang terlalu banyak masalah dan kepincangan di dalam pemerintahan yang tidak boleh dibiarkan berlalu begitu sahaja tanpa diperbetulkan. Situasi terkini adalah sihat kerana dengan menafikan 2/3 majoriti kerajaan pemerintah, sebarang usul dan dasar terpaksa memerlukan sokongan pihak pembangkang nasional (hati-hati dengan istilah pembangkang, ia berbeza di peringkat negeri atau nasional). Oleh itu pemerintah di Parlimen perlu memberi justifikasi yang kuat sebelum sesuatu usul dilululskan. Ianya akan menjadikan pemerintah lebih efisen kerana diaudit sepenuhnya oleh pembangkang. Belakang, rakyat juga yang mendapat manfaatnya.



Masa mengundi tak boleh tangkap gambar, tapi aku ketika itu sedang pura-pura silentkan handphone.

Pertambahan suara pembangkang di Parlimen bermakna kerajaan pemerintah tidak boleh sewenang-wenangnya berbuat apa sahaja tindakan yang merugikan rakyat. Tokoh-tokoh pembangkang yang dihantar ke Parlimen perlu memainkan peranan untuk mendatangkan keuntungan yang besar untuk rakyat. Rakyat marhaen sudah terlalu lama sukar dengan kos sara hidup yang semakin sukar. Anehnya keuntungan negara melalui minyak yang
besar tidak dapat disalurkan. Sepatutnya bila harganya terus naik, kita sebagai negara pengeluar terus untung. Tetapi kita dihidangkan dengan kenaikan harga petrol, dan pelbagai lagi kenaikan harga barang lain oleh peruncit dan pekedai dengan alasan harga petrol naik. Oleh itu mesej di kertas undi sangat jelas: Perbaiki masalah kami dan lihat apa yang pincang di dalam pentadbiran negara.

Perubahan tampuk kuasa negeri termasuk negeri kesayanganku Selangor adalah sesuatu yang tidak pernah diduga. Siapa sangka Selangor negeri maju berstatus kerajaan PKR-PAS-DAP. Hampir sama situasinya sekarang dengan Kelantan. Sukar untuk membayangkan kerajaan pusat menghina pembangunan dan kemajuan di Selangor melalui media massa seperti yang dibuat terhadap Kelantan sebelum ini. Ia ibarat meludah ke langit, belakang terkena muka sendiri. Ia juga petanda yang sepatutnya membimbangkan BN kerana ia memberi mesej yang jelas bahwa rakyat mahu menilai keupayaan pembangkang nasional memerintah negeri. Apabila mereka sudah yakin, tidak mustahil mandat memerintah negara akan diberi dalam tempoh 4 tahun lagi.

Sudah tiba masa BN membuang pemimpin yang punya agenda selain kepentingan rakyat. Untuk bergerak efisen, BN perlu melupakan kepentingan peribadi dan bekerja lebih kuat dan telus untuk menawan hati rakyat. Jangan guna media massa secara keterlaluan kerana orang kampungpun dah tahu guna Streamyx sekarang. Setakat buka malaysiakini atau Roslan SMS guna Celcom Broadband tu apalah sangat susahnya pada mereka. Rakyat semakin pintar, jangan mereka diperbodohkan dengan taktik politik zaman 70-an dan 80-an.

Semoga perubahan ini akan memberi kebaikan kepada kita semua. Kepada YB-YB, rakyat dah semakin bijak menilai dan semakin peka, juga semakin rajin pergi dengar ceramah (untuk dapatkan sumber alternatif), oleh itu kena kerja rajin-rajin, kalau tidak penggal ini mungkin penggal terakhir. Pemerintahan baru 5 negeripun begitu. Rakyat sudah memulakan penilaian sekarang. Pembangkang peringkat negeri (BN) pasti setuju.

Hidup kuasa rakyat. Bak kata Anwar "Makkal Sakti".

Di sini juga aku ingin ucapkan tahniah kepada beberapa 'kenalan/ahli keluarga':

1. Khalid Abdul Samad Parlimen Shah Alam
2. Fuziah Salleh Parlimen Kuantan
3. Dr. Lo' Lo' Parlimen Titiwangsa
4. Shaari Sungib DUN Hulu Kelang
5. Dato' Mohammad Awang Tera DUN Chukai

Istilah baru yang kupelajari: Majoriti Mudah --> Maknanya majoriti minimum yang diperlukan untuk membentuk kerajaan.

Sunday, March 02, 2008

Enjoy your voting event!

Saya sering ditanya rakan sekerja tentang parti sokongan sempena pilihanraya. Sememangnya saya tidak tidak mahu terlibat di dalam perbincangan politik yang hanya membuang masa. Pi Mai Pi Mai Tang Tu. Politik berdasarkan isu dan kematangan mengundi yang tidak munasabah. Tambahan pula sepatutnya ada agenda lebih besar bagi mereka yang memahami; membawa dan mengislah masyarakat. Pentingnya agenda itu dan kesibukan mengisi masa dengannya menyebabkan diri ini terlalu sibuk untuk memikirkan hal politik. Namun apa yang penting adalah tunaikan hak dan tanggungjawab.

Kepada yang masih kepingin tahu begini sahaja ujar saya. Sekiranya anda memahami idealisme mahasiswa dan ada pengalaman 'mengaji dalam bulatan' tentu dapat mengagak dengan mudah.

Sempena demam pilihanraya memang seronok kalau berkongsi pengalaman tentang latarbelakang kefahaman situasi pilihanraya dan parti-parti politik. Semasa kecil lagi saya tidak pernah tahu apa itu pembangkang. Ketika itu tiada internet atau sebarang saluran alternatif yang boleh dirujuk kerana amat jarang pemimpin pembangkang masuk TV atau surat khabar. Harakah? Agak sukar didapati. Pembangkang seperti PAS dan Semangat 46 digambarkan sebagai parti perosak dan tiada agenda yang jelas serta berterabur.


Saya masih teringat bila pertama kali saya dengar suara pembangkang iaitu ketika aruah bapa baru balik kempen PAS. Ketika itu saya berumur belasan tahun. Tentang apa? Tentang BN memasang bendera yang menutupi keseluruhan Angkasapuri. Perkara yang saya ingat hanyalah kesimpulan dari aruah bapa "Macam itulah dia gulung duit kita, duit rakyat".

Latarbelakang pengetahuan saya dibantu oleh ahli keluarga. Walaupun kemudiannnya aruah bapa menjadi orang kuat PAS, abang ipar pula Ketua Pemuda UMNO di kampung. Tetapi poltik biasanya ditinggalkan di pintu rumah. Dalam rumah harmoni. Namun, oleh sebab itu sebagai remaja saya sering mendapat liputan yang hampir sama berat walaupun dengan penguasaan sepenuhnya BN terhadap media massa menyebabkan abang ipar tidak perlu bekerja keras menyakinkan saya.

Masa beredar, kehidupan diteruskan di universiti dan saya mula mempelajari banyak perkara tentang hidup dan sudah tentu, situasi nasional. Kes Anwar menyebabkan saya mula memerhatikan pembangkang secara serius. Apatah lagi merekalah terutama PAS yang bersungguh-sungguh membela Anwar yang pada pendapat saya dianiaya atas nama politik. Ironinya Anwar itu bukan tidak pernah memusuhi PAS dan pemimpinnya. Sekarang kawan, akan datang siapa tahu mungkin musuh semula. Atau sebaliknya. Itulah politik. Mantan PM pasti setuju.


Gambar hiasan dari internet

Pilihanraya demi pilihanraya berlalu tetapi situasi tidak banyak berubah dari aspek pemerintahan negara. Memang Malaysia bukan US yang kedua-dua Demokrat dan Republican sama-sama kuat, tetapi jika beberapa perkara ini berubah, mungkin kita ada dua pihak yang sama-sama kuat utk memerintah:

1) Semua parti bertanding telus tentang sumber kewangan kempen masing-masing. Kita khuatir parti pemerintah menggunakan duit kerajaan untuk berkempen. Secara etikanya ia salah tetapi di sini tidak diperhatikan secara jelas.
2) semua parti diberi peluang berkempen di media massa. Contoh buat segmen "Kawasan Pilihanraya Anda". Ambil satu kawasan Parlimen atau DUN. Bagi introduction tentang kawasan tersebut. Bilangan pengundi dan temuramah apa yang mereka mahukan. Contohnya jambatan kayu minta diganti dengan jambatan konkrit. Kemudian beri setiap calon 5-10 minit untuk menambat hati pengundi.
3) SPR dilantik dan menjalankan pilihanraya dengan kuasa penuh majlis Raja-Raja. Sekiranya mana-mana pihak mempunyai campur tangan terhadap kuasa fasilitator pilihanraya, ia akan menjadikan pilihanraya berat sebelah.
4) Apabila pilihanraya, Parlimen bubar, maka kerajaan secara efektifnya tiada. Oleh itu balai raya, pejabat kerajaan dan sebarang bangunan kerajaan tidak boleh dijadikan tempat atau markas kempen oleh mana-mana parti.
5) Pihak berkecuali yang memantau perjalanan pilihanraya, perjalanan undi pos dan kesahihan pengiraan undi. Pihak berkecuali ini silakan siapa sahaja, NGO tempatan atau badan rasmi seperti Komanwel.
6) Sila tambah ikut suka


Sementara benda-benda di atas belum ada tanda-tanda untuk dilakukan, apa yang boleh dilakukan sekarang adalah sama-sama mengharapkan pilihanraya yang benar-benar menggambarkan kehendak rakyat, sama ada mengekalkan majoriti kerajaan pemerintah, mengurangkan majoriti ataupun memberi peluang pembangkang memerintah. Enjoy your voting event!

Monday, February 25, 2008

Mesej di sebalik blog

Aku pernah melihatnya di dalam CSI Miami, Prison Break mahupun NCIS. Namun mesej di dalam mesej bukanlah sesuatu yang baru tetapi dalam dunia sebenar ia merupakan sesuatu yang menarik untuk dikaji. Oleh itu aku bercadang membuat satu di sini.

Contoh yang aku terfikir:


Hello Edi,

Here I list several observations about Liverpool-Newcastle game:

1. New signing Torres really rocks. His tally is 24 goals already in 34 games.
2. Since Halloween night, nobody dress look funnier than Newcatle 'prison-style' home kit. Their kit resembles Old Lady Juventus but their performance are rather pathetic.
3. The photo album of the game has a lot of red color, including furious Rafa Benitez red face.
4. Within few minutes already Obefemi Martin makes a lot of effort, including long range volley that hits the bar.
5. Waiting 8Gb CSI to-be downloaded, that is a phrase to conclude Owen pace during the game.
6. Without Harper heroic? You don't wanna know how the score line should be.
7. To stay in topflight, Newcastle should copy the 1995 Keegan, not the new appointed one.


Si Edi ni tak minat bola dan tak peduli tentang EPL, tetapi dia tahu apa mesej di dalam blog itu yang ditujukan kepada dia. Cuba lihat perkataan pertama di dalam ayat pertama, perkataan kedua di dalam ayat kedua dan perkataan ketiga di dalam ayat ketiga. Ia akan jadi:

1. New
2. Halloween
3. Album
4. Already
5. Downloaded
6. Wanna
7. Copy

Kadangkala ia perlu sekiranya kita ingin menyampaikan sesuatu maklumat kepada seseorang tetapi bimbang ia ditapped oleh pihak-pihak yang tidak sepatutnya mendengar atau membacanya. Dalam kes di atas, si Edi ni bini dia marah kalau dengar lagu metal banyak sangat, pasal itu kena bagi hidden message supaya bini dia tak boleh detect. Sekadar contoh heheheh.


Untuk bacaan lanjut sila bergegas ke
Wiki.

Wednesday, February 20, 2008

Biar Mati anak, Jangan Rosak BMW

Email ini saya terima dari kawan, diharap dapat diambil iktibarnya.

*********************************************************************************

Biar Mati anak, Jangan Rosak BMW

Ini adalah sketsa keluarga seperti yang dilaporkan oleh wife aku tadi.
Berlaku hari ini ( 1 Feb 2008). Masa rehat jumaat tadi, wife aku pegi
Shah Alam Mall.

Setelah lunch kat situ dengan member dia, depa berjalan menuju ke car park.

Car park yang mengadap DEMC tu..

Kelihatan lebih kurang 50 orang manusia sedang mengerumuni sebuah BMW.
Kelihatan di sebelah BMW seorang perempuan sedang menangis...alahai
kesiannya...

Wife aku mendekati kumpulan orang ramai dan mendapati ada seorang budak
lelaki berumur 1 tahun sedang menangis meronta-ronta dalam car
seat kat belakang (dalam BMW tu).

Perempuan yang menangis di tepi kereta adalah mak budak tu. Depa laki bini
terkunci anak dalam kereta rupanya ...

Terdengar orang sekeliling sedang memarahi perempuan tu...

Pompuan A: Umpil aje la pintu kereta ni

Mak Budak tu: Tak boleh ...(sambil menangis)...nanti suami saya on the way
balik ambil kunci spare...

Pompuan C: Isk tengok tu, sengsaranya baby tu menangis, u sanggup biar anak
u mati ke?

Mak budak tu: (sambil menangis)...nanti suami saya marah...

Pakcik B: Iisk kalau saya punya anak, kalau tertinggal kunci, saya takkan
patah balik rumah, saya pecahkan aje cermin kereta ni...

Pakcik C: "Mana bapaknya???"

Mak Budak tu: "Dia balik Meru ambil kunci"

Semua orang: "Apa! Meru!!!"

Suasana menjadi kelam kabut sebab orang ramai menjerit-jerit memaksa untuk
pecahkan cermin kereta tu. suasana gamat macam perhimpunan haram...


Abouti: Gambar hiasan. Kereta BMW orang tu jauh lebih cantik dari ni

Tapi mak budak tu tak berani buat keputusan. Dia asyik kata..."saya takut
suami saya marah" "Tunggu suami saya datang"...Tetiba ade sorang akak
tampil dan jerit: pegi ambil kapak, pecahkan cermin kereta ni... biar saya
yang jawab dengan suami awak. Awak tak sayang nyawa anak ke?

Sambil beberapa orang pergi mencari tools utk pecahkan cermin keta,
beberapa orang pengawal keselamatan sibuk ambil beberapa baldi air dan
menyiram kereta BMW tu kerana kasihankan anak yang sedang kepanasan dan
kelemasan dalam kereta tu...

Seorang mekanik cina dari bengkel berdekatan dipanggil untuk umpil pintu.
Cina mekanik memberi komen " aiya ini keleta tak boleh umpil, kena kasik
picah cermin juga baru boleh masuk!"

Tak lama kemudian seorang mamat tiba dengan kapak keselamatan, maka dikapak
cermin tepi sebelah pemandu...praannng....!!!! Selesai masalah...

Tak lama selepas itu baby tersebut berjaya dikeluarkan...kesian baby
tu..berpeluh-peluh dengan kulit pun pucat dah naik biru....

Seorang lagi lelaki menjerit "biar saya periksa dia.... saya doktor".
Si doktor mendukung bayi dan bergegas ke DEMC untuk memeriksa bayi tu...

Sehingga bayi tersebut dibawa ke DEMC...bapak dia masih tak muncul-muncul
...ye la Meru tu kan jauh.... mungkin bapak dia singgah makan sate kambing
dulu...

P/S:Untuk makluman pasangan tersebut adalah pasangan Melayu. Ye betul
..orang melayu Islam yang diwar-warkan penuh budaya ketimuran, lebih
compassionate berbanding orang KAFIR. Kononnya lebih mulia daripada
bangsa-bangsa lain yang tak Islam.

Monday, February 18, 2008

Riadah

Setelah beriadhah ke Tasik Titiwangsa, Tasik Kelana Jaya dan Tasik Shah Alam, kami menghirup udara segar Tasik Bandar Permaisuri pula. Kat mana? Bandar Tun Razak menghala ke HUKM. Ala tempat Yusri KRU kahwin dengan Erra Fazira. Meriah betul katanya. Wedding of the Year. Apa? Dah bercerai? Pulak


Ok la tempat dia. Tasik dia tak keluarkan bau busuk macam yang pernah terjadi di Tasik Serdang. Pemandangan cantik. Berlatarbelakangkan KLCC. Kami datang selepas solat subuh di Masjid Uthman Bandar Tun Razak, jadi kicauan burung seakan menyambut mesra kedatangan kami. Cuma apabila semakin pagi, geng-geng aerobik mula interframe. Makcik, Ah so dan Tante menunjuk kepandaian menari lagu Bobby Brown atau rapping ikut rhythm How G. Gerek jugak otai-otai ni.

Aku dan member sempat habiskan satu pusingan. Besar tasik tu, satu pusingan aje dah rasa tak cukup oksigen. Nasib baik Allah bagi oksigen free. Kalau kena bayar memang sengkek dibuatnya.


Cuma satu perkara dari lawakan mat ranggi yang sempat ku terdengar:
"Tengok orang Cina, depa datang sebelum keluar matahari. Seolah-olah depa bangun solat subuh. Orang kita kebanyakan datang masa matahari dah keluar. Masa tu oksigen yang segar dah habis. yang ada bau peluh dan bau kentut".

Hehehe nasib baik kami datang awal.

Raya Cina

Sementara cuti empat hari Gong Xi Fa Cai, aku sekeluarga mengambil kesempatan balik Johor. Memang aku akui kami tidak berfikir panjang, apatah lagi Zaujati tidak akan bercuti pada cuti semester ini, tetapi terlibat dengan Program Bina Insan Guru. Oleh itu kami perlu balik kampung sekarang, kalau tidak lama lagi baru ada cuti panjang sebegini. Seperti yang dijangka memang ramai kerabat. Masyarakat berbangsa Cina memang sedang dalam perjalanan balik kampung. Yang Melayu memang tak kira raya bangsa apa pun memang balik kampung. Kalau di RnR tu, jangan kata nak makan berat, nak beli pau pun beratur panjang. Nasib badan.

Sekiranya perjalanan pergi tidak cukup sesak, terutama di Nilai-Seremban dan Yong Peng - Senai Utara, di dalam perjalanan pergi lagi terharu. Kesesakan bermula di Pedas-Linggi. Selepas setengah jam, alhamdulillah lepas 5km. Memang terlalu perlahan. Situasi hampir darurat apabila lorong kecemasan penuh menyebabkan penunggang motor terpaksa melalui celah-celah tiga lane yang digunakan oleh pemandu kereta yang tidak mementingkan diri sendiri.

Situasi di RnR dan Hentian Sebelah juga penuh sehingga kereta diletak di bahu jalan. Tandas bukan sekadar beratur, orang perempuan masuk guna 2 dari 5 toilet lelaki. Dua bilik air juga orang perempuan sapu. Dahsyat. Namun ada orang yang gembira ketika highway sesak begini. Abang-abang jual burger dan para penjaja makanan. Masa ni jual tauhu goreng RM1 sebijipun orang berebut beli.

Syukurlah kami menghantar adik Zaujati yang mengajar di Kolej Uniti di Teluk Kemang. Selepas dua jam menanti dengan sabar dan menahan kesakitan peha, kami nampak susur keluar Port Dickson. Kami selesaikan semua perkara, isi petrol, ke toilet (kali ini tak perlu beratur)dan makan di tepi pantai. Selepas itu kami dengan beraninya masuk semula ke PLUS yang masih sesak. Ketika ini mata sudah mula terasa mengantuk. Kuasa ajaib Zaujati iaitu pot pet pot pet non-stop juga kali ini gagal menyegarkan mata ini. Namun syukurlah selepas setengah jam kami dapat gunakan gear 3. Aku terpaksa susur keluar ke RnR Seremban untuk memenuhi tuntutan mata. Sekitar jam 1.30 pagi, selepas 10 minit tidur, aku meneruskan perjalanan dengan semua masih dibuai mimpi. Lengkaplah hampir 12 jam perjalanan kami apabila aku matikan enjin di halaman rumah jam 2 pagi.


Aku harap tahun depan sebelum balik cuti Raya Cina, aku sempat baca posting ini supaya otak aku sempat berfikir panjang sebelum tangan mula pegang stereng dan kaki sudah ada di pedal.

Monday, January 28, 2008

Sunday, January 20, 2008

Susu Badan Dari Tempat Kerja?



Gambar ini kurakam di peti ais pejabat. Siapa kata wanita bekerja tidak boleh memberikan yang terbaik untuk anak mereka? Susu ibu ternyata berkali-kali lebih baik dari mana-mana susu formula. Antara kelebihan susu ibu:

1. Pertama kali selepas bersalin, si ibu akan menghasilkan kolsterum yang sangat diperlukan oleh bayi untuk tumbesaran otak dan sebagainya.
2. Susu ibu mempunyai anti virus yang terbaik. Pengalaman bersama Tha yang setahun setengah menyusu penuh dari ibunya, sangat-sangat jarang dia demam di dalam tempoh itu. Namun kalau ibu sakit perut, dia akan terkena juga. Oleh itu ibu kena jaga pemakanan.
2. Kalau bayi kecil, selepas menyusu susu formula perlu ditepuk perlahan supaya sendawa. Ini kerana susu formula agak sukar dihadam oleh bayi. Ini tidak berlaku sekiranya menyusu badan.
3. Bentuk buah dada ibu akan menjadi cantik secara firah dan tidak sembab. Kelebihan ini tidak dapat diulas panjang. Sila tanya isteri masing-masing kepada yang sudah berkeluarga.
4. Membentuk hubungan istimewa antara ibu dengan bayinya. Emosi dan perasaan ibu akan tercurah sekali ke dalam bayinya melalui susunya. Ini pengalaman Zaujati.
5. Bayi tenang ketika menyusu kerana ia berasa seolah-olah masih berada di dalam perut. Ia dapat mendengar degup jantung ibu dengan jelas dan terasa selamat berada dipangkuan ibu.

Banyak lagi kelebihan-kelebihan susu badan seperti yang doktor selalu terangkan. Oleh itu berkorban sedikit demi memberikan yang terbaik untuk anak-anak kita. Kepada Breastfeeding-Working Mama, you rocks!

Tuesday, January 15, 2008

Tuesday, January 08, 2008

Tahniah Mama Drive Sendiri ke UKM



Bukan. Bukan dengan Optimus Prime Tha ni. Dengan Avanza. Mabruk!

Bulan Muharam - Elakkan sebarang kepercayaan karut

Oleh ABD AL-RAZZAQ A.MUTHALIB

KESEDARAN umat Islam mengisi kedatangan bulan Muharam yang mulia ini dengan pelbagai amalan merupakan satu tabiat yang baik.

Kita yakin bahawa semua amalan yang dilakukan ini tidak lain dan tidak bukan kecuali di atas satu niat, iaitu semoga ia akan dimasukkan dalam senarai amalan soleh yang akan diberikan ganjaran pahala di akhirat kelak.

Namun, peringatan Nabi s.a.w. di dalam urusan ibadah ini tidak boleh diabaikan begitu sahaja.

Daripada Aisyah r.a. katanya, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya: Sesiapa yang melakukan sesuatu amalan yang bukan daripada urusan kami (urusan agama), maka ia akan tertolak. (Riwayat Muslim).

Sebab itulah para ulama, di antaranya ialah al-Fudhail bin `Iyadh meletakkan bahawa syarat utama menjadikan sesuatu amalan itu diterima ialah ikhlas kerana Allah s.w.t. dan bertepatan dengan sunah Rasulullah s.a.w. Al-Fudhail mentafsirkan firman Allah di dalam surah Hud ayat 8 dan surah al-Mulk ayat 2 yang bermaksud:

Allah menjadikan semua itu untuk menguji kamu siapakah di antara kamu yang lebih baik amalannya,'' beliau berkata: Iaitu yang lebih ikhlas dan lebih tepat. Sesungguhnya sesuatu amalan yang dilakukan dengan ikhlas tetapi tidak tepat, maka ia tidak akan diterima, dan jika dilakukan dengan tepat tetapi tidak ikhlas, maka ia juga tidak akan diterima, sehinggalah ia dilakukan dengan ikhlas dan tepat.

Beliau berkata lagi: Dan ikhlas itu ialah apabila dilakukan hanya kerana Allah `Azza wa Jalla, dan yang dikatakan tepat itu ialah ia bertepatan dengan sunah. (Ibn Rejab, Jami' al-Ulum wa al-Hikam, Tahqiq: Dr. Yusof al-Baqa'i (Beirut: al-Maktabah al-'Asriah, cet. ke-3, 2000), hal.15)

Justeru, dalam keghairahan kita menambahkan amal ibadah di dalam bulan Muharam yang mulia ini, marilah kita mengambil sedikit masa untuk mengkaji dan menyemak semula, adakah amalan-amalan yang kita lakukan itu menepati syarat-syarat yang telah digariskan.

Di antara amalan-amalan pada bulan Muharam ini yang tidak bersumberkan sunah Rasulullah s.a.w. yang sahih ialah:

1. Memakai celak pada hari Asyura dengan kepercayaan ia tidak akan ditimpa sakit mata buat selama-lamanya. Amalan ini diambil daripada hadis maudhu' (palsu) yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesiapa yang memakai celak mata daripada arang pencelak mata pada hari Asyura, maka ia tidak akan ditimpa sakit mata buat selama-lamanya. (Rujuk: al-Albani, Silsilah Ahadith al-Dhaifah, 624). Ibn al-Jauzi, al-Maudhu'at, 2/116)

Hadis ini hukumnya maudhu' (palsu). Imam Ahmad berkata: ``Tidak ada riwayat (yang sahih) daripada Rasulullah s.a.w. tentang amalan memakai celak pada hari Asyura, dan ia adalah bidaah.''

2. Solat sunat yang khusus pada hari Asyura. Amalan ini juga bersumberkan hadis maudhu': ``Sesiapa yang sembahyang padanya (hari Asyura) empat rakaat, ia membaca pada setiap rakaat sekali surah al-Fatihah, dan lima puluh kali surah al-Ikhlas (Qul huwallahu ahad), maka Allah akan mengampunkan dosanya lima puluh tahun.''

3. Mandi yang khusus pada hari Asyura dengan tanggapan dapat menghindarkan diri daripada sebarang penyakit pada sepanjang tahun. Amalan ini juga bersandarkan kepada sebuah hadis maudhu': ``Sesiapa yang mandi dan bersuci pada hari Asyura, ia tidak akan ditimpa sebarang penyakit pada sepanjang tahun, kecuali mati.''

4. Melebihkan pemberian seperti makanan, minuman, pakaian kepada ahli keluarga pada hari Asyura dengan harapan semoga akan dimurahkan rezeki sepanjang tahun. Ini berdasarkan sebuah hadis daripada Alqamah bin Abdullah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya:

Sesiapa yang melapangkan pemberian (makanan, minuman dan pakaian) kepada ahli keluarganya pada hari Asyura, nescaya Allah akan melapangkan ke atasnya rezeki sepanjang tahunnya. Hadis ini hukumnya maudhu', disebut oleh Ibn al-Jauzi di dalam kitabnya al-Maudhu'at,2/115).

5. Menyediakan makanan yang khas seperti bubur (bubur Asyura) yang dikaitkan dengan sunah Rasulullah s.a.w. atau disandarkan kepada peristiwa Nabi Nuh a.s. yang menyuruh para pengikutnya memasak daripada sisa-sisa makanan dan biji-bijian setelah mendarat dan selamat daripada taufan besar.

Ini juga adalah tanggapan yang tidak benar dan ia bersumberkan cerita-cerita dongeng Israiliyat. Inilah yang disebut oleh al-Imam Ibn Kathir di dalam kitab Qashas al-Anbiya.

6. Membaca doa akhir tahun dan awal tahun. Tidak terdapat sebarang hadis sahih yang menyebut tentang amalan membaca doa akhir tahun dan doa awal tahun dengan jaminan penghapusan dosa setahun yang lepas, sebagaimana yang diamalkan oleh sesetengah daripada umat Islam.

Demikian juga tidak ada hadis-hadis sahih yang menyebut doa tersebut secara khusus.

As-Syiekh Ali Mahfuz di dalam kitabnya al-Ibda' fi Madhar al-Ibtida' menyebut bahawa kebanyakan hadis maudhu' yang berkaitan dengan amalan pada bulan Muharam khususnya pada hari Asyura telah dicipta oleh golongan pembunuh Husain.

Beliau juga memetik kata-kata al-Allamah Ibn al-'Izz al-Hanafi: ``Sesungguhnya tidak sahih daripada Nabi s.a.w. sebarang amalan pun pada hari Asyura selain puasa Baginda.

Ada pun golongan Rafidhah melakukan bidaah dengan mengadakan upacara berkabung demi melahirkan kesedihan di atas pembunuhan Husain pada hari ini.

Dan golongan yang jahil daripada Ahli Sunah menzahirkan kegembiraan mereka dengan membuat makanan daripada biji-bijian (bubur) dan memakai celak, dan mereka meriwayatkan hadis-hadis maudhu' tentang bercelak mata dan melapangkan pemberian makanan dan pakaian kepada ahli keluarga.''

(Syiekh Ali Mahfuz, al-Ibda' fi Madhar al-Ibtida' (Beirut: Dar Kutub al-Ilmiah, Cet. 1, 2001), hal. 271)

Demikianlah beberapa contoh daripada amalan-amalan umat Islam di dalam bulan Muharam ini yang tidak bersumberkan sunah Rasulullah s.a.w. yang sahih, mahu pun para sahabat dan para Imam kaum Muslimin.

Justeru, jalan yang terbaik ialah dengan mengikuti sunah Baginda s.a.w. dan seburuk-buruk perkara pula ialah mencipta sesuatu yang baru di dalam urusan agama. Semoga kita semua diberikan petunjuk oleh Allah s.w.t. untuk mengikuti sunah Rasulullah s.a.w.

Monday, January 07, 2008

Single Parents Dilemma

Tahun 2008 ini membawa suatu kelainan pada aku dan keluarga. Setelah sekian lama meninggalkan Universiti, Zaujati kembali ke kampus, mengikuti diploma pendidikan. Oleh kerana program ini memerlukan pelajarnya duduk asrama, serta-merta rutin kami berubah. Yang kecil tu agak terkesan kerana dia yang manja sangat dengan Zaujati. Hujung minggu baru dapat jumpa, walaupun kalau beliau ada masa senggang kami akan menculiknya sekejap untuk bawa balik ke rumah. Anak-anak menjadi tanggungjawabku sepenuhnya, kecuali masa kerja kerana dihantar ke babysitter. Takut memikul tanggungjawab berseorangan? Sedikit, bohonglah kalau terlalu yakin dengan tanggungjawab ini. Namun apalah besar sangat tanggungjawab ini berbanding peranan si ibu yang mengandung dan melahirkan. Berseorangan hampir setiap waktu. Beban selepas kerja yang memerlukan aku bergerak ke sana-sini mungkin memerlukan penelitian semula. Apakah kemungkinan-kemungkinan untuk single parent ini.

1) Kemungkinan untuk mengetuk rumah babysitter lewat malam untuk ambil anak-anak adalah pilihan yang sukar.
2) Mungkin bawa mereka ke mana sahaja aku perlu pergi, itu pilihan yang praktikal untuk situasi-situasi tertentu sahaja.
3)Ambil bibik? Anak tak penat ke sana-sini tetapi situasi di rumah pasti tidak selesa jika Zaujati tiada (memang kebanyakan masa dia tiada) di rumah.
4)Mak dan Mama ajak bawa anak-anak ke kampung (Banting dan Senai). Kami pula yang rindu ke anak-anak. Depapun psychologically struggle.

Hmm. Mungkinkah ada jalan keluar yang lain?

Sunday, January 06, 2008

Celcom 3G Coverage sekitar Sg. Merab dan Jenderam Hilir



Improve dari tiga hari lepas. Tapi buat masa ni mungkin lebih baik guna TMNet Home Streamyx.

Result lewat petang: Semakin baik nampaknya. Boleh suscribe rasanya.

Merc kena snow wash


Mak cakap dia sedih kereta arwah bapa tak gerak-gerak dan nampak buruk. Tindakan aku: Hantar servis, basuh kasi kilat dan tukar pakai dengan Satria.

Friday, January 04, 2008

Salah Kunci

Aku ingin berkongsi sedikit cerita . Aku ikut style Naga, kawan blogger bukunota. Biasalah sebagai tanda admire.

Malam Sabtu. Biasalah main futsal. Aku dan kawan-kawan.
Tumpang kunci, dompet dan handphone di beg Awang kawanku.
Main OK tapi ramai. Last game satu assist satu goal. Puas hati. Kena rush balik.

Kereta pula tak boleh hidup engine.
Tekan-tekan kunci tak nak start.
Pulas-pulas stereng tak boleh.
Gerak-gerak tayar tak boleh.

Kerabat ada yang nak balik awal.
Veron cuba tekan-tekan kunci tak nak start.
Ijok cuba tolong pulas-pulas stereng tak boleh.
Veron cuba gerak-gerak tayar tak boleh.

Tiba-tiba Ijok tertekan alarm pada kunci.
Kereta selang dua belah yang berbunyi. What the hell? Rupanya aku terambil kunci kereta Awang.

Malu. Pecah perut gelak. Semua ketawa cuma beza. Ijok dan Veron mentertawakan. Aku ditertawakan.

Moral of the story:
1) Fokus: Walaupun kunci Wira dan Satria sama, kunci stereng selalunya berbeza-beza. Kat situ aje dah fail.
2) Kaum kerabat yang baik sukar dicari. Veron & Ijok, you rock!
3)Tak reti-reti bawa beg sendiri?

3G Celcom Broadband dari rumah

Akhirnya, setelah sehari suntuk mencuba dan bergayut dengan minah-minah dan abang-abang (Mala, Farizan, Nora, Shafie, Malek ntah sape lagi) Celcom Customer Care, akhirnya ketika ini, di lewat pagi, aku berjaya surf internet dari rumah. Ya betul dari rumahku di ceruk desa ni. Terima kasih guys, tak sangka, kemalasanku untuk pergi ke kedai celcom berhampiran berbalas. Siapa kata Customer Care Celcom tak bagus? Dengan sedikit kesabaran insya Allah boleh configure sendiri handphone untuk menjadi modem. Kalau nak tips boleh sahaja. Akupun perlu recall step yang diberi, takut lupa.

Aku cuba lihat speed connectivity di sini. Memang sepanjang hari ini rangkaian 3G Celcom ada masalah, so aku rasa connection yang aku dapat kalau bukan 3G pasti GPRS. Aku berharap dengan handphone 3.5G ini aku berupaya surf dengan kelajuan HSDPA. Tapi sayang, ini kawasan kampung, bukan kawasan "Wilayah Celcom".


Aku akan cuba lagi dapatkan speedtest result esok pagi insya Allah.

Pagi tadi kira-kira 7.15 pagi, menurut Celcom 3G Network belum pulih dan PC Suite Sony Ericsson menunjukkan sambungan ke Celcom sebagai Low.


Ada improvement. Setakat surfing memang laju, tiada masalah. Youtube juga agak smooth walaupun hanya 300k. Best walaupun belum capai 1000kbps. Ada harapan nak melanggan RM68/month.

Thalhah & Umar


Kawan lama kalau jumpa. Thalhah jadi Optimus Prime dan Umar pilih Bumblebee sesuai dengan baju kuningnya.

Baju baru


Baju Terengganu pilihan mama. Jazakillah. Cantik.

Mama start DPLI


Mama baru keluar dari check in di Kolej Keris Mas. Good luck with your new start.

Khaulah


K850i

My first image using K850i

Wednesday, January 02, 2008

My LD "Roger and Out"

Aduhai tension hari ini. LifeDrive ku yang bertahun-tahun tak bermasalah tiba-tiba meragam. Tak boleh Hotsyn. Hangin mulanya. Habis semua latest meeting, training dan blogs serta nombor anak2 buah lesap begitu sahaja. Tapi bila dia buat loop reset selama beberapa jam sehingga panas, dua perasaan lain muncul. Pertama kasihan. "This little thing" has done some tremendous jobs over the years. Untuk pelupa dan unorganized person sepertiku, ia merupakan PDA yang sangat berguna. Rupa-rupanya aku sekali lagi gagal menghargai orang-orang (dan benda-benda) di sekeliling. Perasaan kedua adalah takut. Takut kalau bukan setakat latest info, tetapi seluruh data yang kumasukkan sejak 2005 dulu hilang. Rasa nak menangispun ada. Hai kenapalah orang zaman sekarang banyak sangat bergantung pada machine.


Alhamdulillah selepas hard reset manual dari website PalmOne, aku berjaya menghidupkan semula LDku setelah hampir sejam di wad kecemasan. Melalui bluetooth, aku cuba HotSyn dan berjaya. Catitan-catitan meeting, training, liqo, blog dan kontak adik2 terbaru hilang, tetapi maklumat2 yang lama masih ada di dalam versi desktop. Back to normal syukurlah!