Thursday, March 26, 2009

Kisah Manusia Langit

Sahabat
Umar berasa kesal tertinggal solat Asar berjemaah di masjid kerana sibuk di kebunnya mengerjakan pohon-pohon tamar. Untuk memastikan dia tidak lagi lalai, Amirul Mukminin ini telah menginfakkan kebunnya.

At-Tabiin
Taimiyyah
"Di dunia ada satu syurga, sekiranya tidak masuk ke syurga ini maka tidak akan masuk ke syurga akhirat, iaitu kelazatan iman".

Itulah petanda walaknya beliau terhadap Allah.


Rasulullah kepada Umar:
Cintailah aku lebih dari engkau mencintai dirimu sendiri.
Umar kepada rasulullah:
Kalau begitu aku mencintaimu lebih dari diriku sendiri.

Memang hebat: Benarlah mereka bukan manusia dari dunia.


Kecintaan seorang hamba bernama Tsauban kepada Rasulullah
Selama ini aku berada di dalam kebimbangan, keresahan dan ketakutan terhadap sesuatu yang aku tidak pasti. Namun apabila bertemu denganmu rasulullah aku berasa tenang bahagia dan gembira. Aku amat mencintaimu ya rasulullah. Aku bimbang apabila akhirat kelak aku tidak dapat bertemu denganmu kerana engkau pasti berada di dalam syurga sedangkan aku tidak pasti. Sekiranya aku masuk syurga sekalipun, belum tentu aku dapat bertemu engkau seperti di dunia.

Ia menjadi asbabun nuzul surah An-Nisa' ayat 69.

No comments: