Monday, March 07, 2011

Sharing: KITCHEEN QUEEN: Hati-hati!

Assalamu’alaikum W.B.T.



Saya tak pasti ramai yang dah tahu ke belum tapi just nak berkongsi supaya kita semua berhati-hati dengan promoter Kitchen Queen dan yang seumpamanya. Biasanya ada kat Giant atau Carrefour.



Mula-mula akan ada seseorang offer beg recycle free tapi kene isi survey form. Lepas dah isi dia suruh buka voucher. Mungkin boleh dapat hadiah free. Dan biasanya orang ramai akan “bertuah” sebab dapat 2 hadiah percuma + RM50 diskaun. Kononnya kita antara 1% orang yang bertuah yang dapat voucher tersebut. Mereka akan “berlakon” buat-buat terkejut, telefon bos untuk semak nombor siri dan sebagainya.



Tapi nak dapat 2 hadiah percuma tu, perlu beli 1 barang mereka dengan diskaun RM50. Antara barangannya adalah dapur elektrik, penapis air, set periuk (30 pcs), vacuum, blender, pengurut kaki. Dan barangan mereka semuanya berharga RM2K ke atas.



Mereka akan beritahu total 3 barang tersebut adalah RM10K tapi kita cuma perlu bayar RM3K. Kalau guna kad kredit atau kad debit yang terpilih, boleh dapat hadiah percuma lagi. Memang nampak sangat menarik dan berbaloi tapi tak pasti lagi kualiti barangnya macam mana. Kalau kita cakap yang kita tak cukup duit, dia offer kita untuk buat reservation dulu. Bila dah ada duit boleh datang semula.



Kes ni dah lama berlaku, sejak 2009 atau mungkin sebelum itu lagi. Ramai orang rasa tertipu dengan cara dan taktik mereka. Kononnya hanya 1% atau 30 orang yang bertuah tapi sebenarnya semua pun “bertuah”. Dah ada orang yang failkan saman dan dah dapat duit mereka semula.



Memang ramai yang beli sebab tertarik dengan offer tersebut. Ramai yang fikir, “Nanti dah takde offer camni lagi. Rugi...” Padahal ada tak guna pun barangan “percuma” yang mereka dapat. Rugi dan membazir!



Kesimpulannya, berhati-hatilah dengan situasi sebegini. Dan ingatan untuk diri sendiri terutamanya, beli barang sebab keperluan bukan sebab offer. Bersederhana dan jangan membazir. Buat decision semasak-masaknya, check quality, compare harga, tanya pendapat orang lain dan sebagainya.



Boleh sama-sama baca di SINI pengalaman orang ramai.



Semalam saya pun turut menjadi ”orang bertuah” tapi tak jadi beli sebab berkejar nak solat Maghrib. Alhamdulillah… Sesungguhnya solat itu memang mencegah daripada perkara-perkara yang tak baik.



Wallahu’alam.





Regards,

Email Blogger

No comments: