Saturday, September 17, 2011

Memang sudah lama aku usha baby monitor. Walaupun bukan langkah yang baik meninggalkan anak kecil tidur berseorangan di bilik, ia perlu sangat, apatah lagi mengenangkan zaujati perlu meronda asrama di waktu malam, kadangkala di waktu aku tiada di rumah. Baby monitor dapat memberitahu kita keadaan anak, adakah dia tidur kembali selepas menangis atau memang dia sudah terjaga dan perlukan kehadiran kita.
Sayangnya harganya tidak berpatutan dan agak mahal. RM399 untuk unit yang ada features yang diingini. Tambahan pula unit yang perlu parents bawa agak bulky, sekitar saiz handphone zaman lewat 90-an.
Namun kini aku sudah tiada sebab mengusha baby monitor ini. Kami sudah memilikinya dengan harga PERCUMA. Ya betul. Terima kasih kepada migrasi ke Android phone, satu lagi sebab HTC Desire HD dan Incredible S lebih mahal kegunaannya dari harganya.
Cuma berbeza ialah cara pemberitahuannya. Melalui panggilan telefon atau SMS, kita juga boleh mengubah unit bunyi di dalam decibel yang dirasakan sesuai. Tambahan pula applikasi ini boleh menangkap gambar anak dan dihantar melalui MMS. Tinggalkan handphone Android bersama anak yang tidur dan meronda asrama atau ke mana-mana dengan handphone biasa. Sangat memudahkan. Selamat tinggal dedicated baby monitor!

No comments: