Sunday, March 02, 2008

Enjoy your voting event!

Saya sering ditanya rakan sekerja tentang parti sokongan sempena pilihanraya. Sememangnya saya tidak tidak mahu terlibat di dalam perbincangan politik yang hanya membuang masa. Pi Mai Pi Mai Tang Tu. Politik berdasarkan isu dan kematangan mengundi yang tidak munasabah. Tambahan pula sepatutnya ada agenda lebih besar bagi mereka yang memahami; membawa dan mengislah masyarakat. Pentingnya agenda itu dan kesibukan mengisi masa dengannya menyebabkan diri ini terlalu sibuk untuk memikirkan hal politik. Namun apa yang penting adalah tunaikan hak dan tanggungjawab.

Kepada yang masih kepingin tahu begini sahaja ujar saya. Sekiranya anda memahami idealisme mahasiswa dan ada pengalaman 'mengaji dalam bulatan' tentu dapat mengagak dengan mudah.

Sempena demam pilihanraya memang seronok kalau berkongsi pengalaman tentang latarbelakang kefahaman situasi pilihanraya dan parti-parti politik. Semasa kecil lagi saya tidak pernah tahu apa itu pembangkang. Ketika itu tiada internet atau sebarang saluran alternatif yang boleh dirujuk kerana amat jarang pemimpin pembangkang masuk TV atau surat khabar. Harakah? Agak sukar didapati. Pembangkang seperti PAS dan Semangat 46 digambarkan sebagai parti perosak dan tiada agenda yang jelas serta berterabur.


Saya masih teringat bila pertama kali saya dengar suara pembangkang iaitu ketika aruah bapa baru balik kempen PAS. Ketika itu saya berumur belasan tahun. Tentang apa? Tentang BN memasang bendera yang menutupi keseluruhan Angkasapuri. Perkara yang saya ingat hanyalah kesimpulan dari aruah bapa "Macam itulah dia gulung duit kita, duit rakyat".

Latarbelakang pengetahuan saya dibantu oleh ahli keluarga. Walaupun kemudiannnya aruah bapa menjadi orang kuat PAS, abang ipar pula Ketua Pemuda UMNO di kampung. Tetapi poltik biasanya ditinggalkan di pintu rumah. Dalam rumah harmoni. Namun, oleh sebab itu sebagai remaja saya sering mendapat liputan yang hampir sama berat walaupun dengan penguasaan sepenuhnya BN terhadap media massa menyebabkan abang ipar tidak perlu bekerja keras menyakinkan saya.

Masa beredar, kehidupan diteruskan di universiti dan saya mula mempelajari banyak perkara tentang hidup dan sudah tentu, situasi nasional. Kes Anwar menyebabkan saya mula memerhatikan pembangkang secara serius. Apatah lagi merekalah terutama PAS yang bersungguh-sungguh membela Anwar yang pada pendapat saya dianiaya atas nama politik. Ironinya Anwar itu bukan tidak pernah memusuhi PAS dan pemimpinnya. Sekarang kawan, akan datang siapa tahu mungkin musuh semula. Atau sebaliknya. Itulah politik. Mantan PM pasti setuju.


Gambar hiasan dari internet

Pilihanraya demi pilihanraya berlalu tetapi situasi tidak banyak berubah dari aspek pemerintahan negara. Memang Malaysia bukan US yang kedua-dua Demokrat dan Republican sama-sama kuat, tetapi jika beberapa perkara ini berubah, mungkin kita ada dua pihak yang sama-sama kuat utk memerintah:

1) Semua parti bertanding telus tentang sumber kewangan kempen masing-masing. Kita khuatir parti pemerintah menggunakan duit kerajaan untuk berkempen. Secara etikanya ia salah tetapi di sini tidak diperhatikan secara jelas.
2) semua parti diberi peluang berkempen di media massa. Contoh buat segmen "Kawasan Pilihanraya Anda". Ambil satu kawasan Parlimen atau DUN. Bagi introduction tentang kawasan tersebut. Bilangan pengundi dan temuramah apa yang mereka mahukan. Contohnya jambatan kayu minta diganti dengan jambatan konkrit. Kemudian beri setiap calon 5-10 minit untuk menambat hati pengundi.
3) SPR dilantik dan menjalankan pilihanraya dengan kuasa penuh majlis Raja-Raja. Sekiranya mana-mana pihak mempunyai campur tangan terhadap kuasa fasilitator pilihanraya, ia akan menjadikan pilihanraya berat sebelah.
4) Apabila pilihanraya, Parlimen bubar, maka kerajaan secara efektifnya tiada. Oleh itu balai raya, pejabat kerajaan dan sebarang bangunan kerajaan tidak boleh dijadikan tempat atau markas kempen oleh mana-mana parti.
5) Pihak berkecuali yang memantau perjalanan pilihanraya, perjalanan undi pos dan kesahihan pengiraan undi. Pihak berkecuali ini silakan siapa sahaja, NGO tempatan atau badan rasmi seperti Komanwel.
6) Sila tambah ikut suka


Sementara benda-benda di atas belum ada tanda-tanda untuk dilakukan, apa yang boleh dilakukan sekarang adalah sama-sama mengharapkan pilihanraya yang benar-benar menggambarkan kehendak rakyat, sama ada mengekalkan majoriti kerajaan pemerintah, mengurangkan majoriti ataupun memberi peluang pembangkang memerintah. Enjoy your voting event!

No comments: