Friday, September 10, 2010

Tazkirah Ramadhan: Mustajab Doa

Puasa merupakan hikmah tersembunyi di dalam ibadah puasa. Di dalam kelompok ayat al-Baqarah 187-190 (saalaka) ada disebut tentang doa. Jadi sebenarnya bulan Ramadhan adalah bulan doa. Bulan mustajabnya doa. Oleh itu kita digalakkan banyak berdoa. Layan tazkirah ustaz (orang Terengganu duduk Cheras) di Masjid Terapung subuh malam ke 29.

Resipi Puasa Mustajab Yakin dan Khusyuk
Yakin Allah akan makbulkan doa kita dan yakin Allah mendengar doa kita.

Khusyuk adalah perkara yang berbeza. Kita sering lupa bahawa ketika kita berdoa kita sedang berkomunikasi dengan Allah. Kadangkala kita berdoa sambil lipat sejadah atau jawab sms. Sedangkan kita sedang mengadap Allah lewat doa.

Sebab tidak diterima: Gopoh. Tidak sabar di dalam berdoa. Kita mengeluh dengan mengatakan "Minta doh ustaz tapi tak boleh-boleh (tak dapat-dapat)"

Sebab kedua tidak diterima kerana memakan makanan haram. Haram itu terbahagi dua sebab. Dua sebab haram: Makanan itu haram, ia secara hukumnya haram contoh minum arak atau makanan syubhah atau outlet yang tidak pasti status halalnya. Kedua makanan halal dari sumber yang tidak halal. Contohnya membeli makanan dari duit berjudi, atau menipu duit orang lain, atau tidak membayar duit orang bawahan/pekerja/subcon dan sebagainya.

Hadis 40 Imam Nawawi ada ditulis tentang hadis wamalbasuhu haram. fainna mustajab?

Sekiranya masih tidak diperkenanan doa:

Berserah kepada Allah tentang dua

perkara: Bila dan bagaimana.

Sekiranya sudah terpenuhi semuanya, perhatikan bila dan di mana doa menjadi

mustajab.

Bila? Doa mustajab ketika antara dua khutbah Jumaat, ketika di tengah medan pertempuran dengan orang kafir atau bulan puasa mahupun ketika bermusafir.

Di mana? Doa mustajab di 3 masjid Masjidil Haram, Masjid Nabi dan Masjidil Aqsa dan sebagainya.

Untuk memastikan doa kita mustajab adalah sangat sangat mencabar. Sekiranya kita telah meminta tetapi masih Allah tidak perkenankan, periksa kembali sumbar rezeki dan malan hidup kita. Teruskan berdoa tanpa bersungut dan terus berdoa kerana tugas hamba meminta bukan mempertikai. WAllahua'lam.

No comments: