Tuesday, July 05, 2011

Membina keazaman diri

Sebenarnya secara fitrah telah wujud sifat-sifat positif dalam diri setiapinsan. namun akibat persekitaran, rakan-rakan ataupun budaya, ada sikap-sikap yang baik telah hilang atau terpendam terus jauh di lubuk hati individu. Itu yang dapat aku rasakan apabila aku menghadiri kursus ini. Antara yang terkesan ialah apabila konsultan menunjukkan beberapa klip video filem-filem atau babak-babak sukan terkenal.
1. Final Champion League 2005 di Instanbul. Separuh masa kedua. Ketika Liverpool ketinggalan 0-3 di tangan AC Milan, secara tiba-tiba ketua pasukan Steven Gerrard menjaringkan gol melalui tandukan lob ke penjuru gol. Antara yang diingati ialah ketika meraikan gol tersebut, beliau mengangkat-angkat tangannya dari pinggang ke atas. Itu bukan kaedah meraikan kemenangan, itu simbolik kepada gesaan "Raise Your Standard". Sambil meniup semangat, ia juga gesaan supaya rakan sepasukan meningkatkan usaha untuk menyamakan kedudukan. Di dalam hidup ini aku kadang-kadang terasa mudah puas hati dengan apa yang ada. Mungkin kerana target atau standar yang aku letakkan rendah,mungkin atas faktor tidak mahu mengambil risiko atau malas. Ia seharusnya diperbaiki.

2. Babak Jerry McGuire ketika Jery McGuire sebagai agen pemain berkonfrontasi dengan pemain pro Rod Tidwell. Kata-kata gesaan "Help me help you" adalah semacam motto ikutan sangat sangat popular. Kedua-duanya terpekik sesama sendiri ketika Jerry berpendapat Rod tidak bermain bersungguh-sungguh, dan dinafikan oleh Rod. Ia adalah simbolik kepada "Transfer your feeling". Dalam menyampaikan sesuatu mesej kepada rakan kita, kadang-kala tidak sampai kerana kita tidak berupaya membawa diri kita untuk berfikir, berperasaan dan bertindak seperti orang yang sedang kita hadapi. Akibatnya kita gagal membantu atau dibantu oleh rakan kita.

3. Dalam filem Be Cool, salah satu 'trademark' Chili Palmer lakonan John Travolta adalah kata-kata "Look at me, look at me". Walaupun watak antagonis sedang memandang mukanya, Chili tetap meminta supaya mukanya dipandang. Ini semacam contoh "Intensity of Eye Contact" dan "Look the response". Ini antara kelemahan aku yang ketara. Apabila bercakap, eye contact aku buat hanya bersifat make-up, tidak tulen.

4. Filem Ocean 11 tidak ditunjukkan dalam klip, tetapi ia terlalu istimewa atas beberapa sebab:
- 11 individu berlainan kebolehan, skill dan latar belakang tetapi punya niat yang sama untuk mencuri kasino. Ia adalah contoh "Passion to work with team". Jadi pemain yang baik di dalam kumpulan, maka kerja dapat diselesaikan.
- Punya perancangan yang teliti "Strategi" adalah kata kuncinya. Akan ada masalah di lapangan, tetapi ahli kumpulan akan 'regroup' dan berbincang semula untuk menanganinya.
- Ketua perancang dan orang yang terakhir menyertai krew, walaupun tugas berbeza, mendapat habuan yang sama amaunnya. Ia berkonsepkan "we win together, we support each other"
- Walaupun tangan "grease man" Qin terlekat pada vault sebelum meletup, beliau telah buat keputusan memotong pembalut tangannya. Ia keputusan yang sukar kerana sebarang kesilapan akan merosakkan rancangan. Ia ibarat "Silent Emotional Decision" yang terpaksa dibuat sendiri demi memastikan rancangan berjalan lancar. Aku masih tercari-cari apakah pengalaman hidup yang mungkin ada kena mengena dengan kata-kata kunci ini. Semoga ia boleh dijadikan panduan di dalam kehidupan terkehadapan. Wallahu aklam.

No comments: