Tuesday, August 22, 2006

Posting dari Karachi III

Kunjungan kali kedua ke Karachi. Memang tidak ada banyak yang berubah. Mungkin lebih teruk kerana banjir besar. Oleh kerana jarang hujan. Karachi merupakan antara bandaraya atau ibu negara yang, tidak mempunyai sistem perparitan. Namun, rasanya cukuplah cerita yang negatif di sini. A lot of lesson already learned. Mari kita lihat dari aspek positif.

Di Karachi ni sangat-sangat jarang jumpa kita boleh berjumpa dengan orang gemuk, kebanyakan kurus atau sederhana. Jarang juga kita lihat orang memakai cermin mata. Rasanya kadar darah tinggi, kencing manis dan sakit jantung juga kurang. Mereka jarang demam atau batuk selsema walaupun cuaca panas terik kering dan berdebu. Mungkin faktor adaptasi paru-paru. Namun satu perkara yang pasti, mereka merupakan masyarakat yang kuat dan sihat. Macam kata nenek "Negara kita orang mati pasal makan, bukan macam negara susah yang orangnya mati pasal tak makan".

Selain itu, amat jarang untuk kita lihat perkara-perkara berunsurkan maksiat. Tiada konsert-konsert, disko atau lounge. Juga tiada couple-couple, takde awek berpakaian sendat dan perempuan biasanya berjalan bersama teman sejantina ataupun suami dan anak-anak. Mereka sangat menjaga wanita. Lelaki semacam menjauhkan diri atau memberi ruang secukupnya kalau wanita berlalu atau bergerak. Mereka semacam ada formula untuk memelihara maruah wanita, sekalipun wanita itu bukan ahli keluarga mereka. Formula yang menjadi semacam budaya. Formula dari langit. Sesuatu yang masih belum ditemui oleh Kementerian Wanita atau SIS. Di hotel kami menginap juga sangat menjaga bab-bab maksiat ini. Papantanda tidak membenarkan tetamu hotel membawa masuk tetamu wanita ke bilik mereka, terpampang di mana-mana. Agak-agak boleh tak hotel-hotel di Malaysia buat seperti ini?

Basnya terbahagi tiga, kawasan pemandu, kawasan wanita dan lelaki. Kaunter sepasang seperti di Imegresen, supermarket dan sebagainya, pasti dihuni oleh rakan sekerja sejantina. Apa agak-agaknya formula itu? Entah Mungkin "La takrabuzzina"?

2 comments:

Anonymous said...

subhanallah....!best btul kat karachi kalu camtu...
anak-perak

Anonymous said...

subhanallah...mengidam.....ajelah kalu kat sini...tapi boleh diusahakan...