Thursday, December 15, 2005

Ketuk Ketampi yang Paling Sensasi: Top Ten List

Dalam sejarah, inilah ketuk ketampi yang paling terkenal. Malaysia book of record sepatutnya menimbangkan untuk memasukkan acara ini dalam buku mereka. Ada beberapa sebab mengapa ia popular:

10. Berlaku di dalam lokap polis. Salah laku polis dan brutality. Berpeluh top cop dibuatnya.
9. Yang melakukannya seorang wanita. Kalau lelaki mungkin tidak begitu sensasi.
8. Tahanan berbogel ketika melakukan ketuk ketampi. Mungkin ada benarnya ia prosedur biasa untuk mengeluarkan benda-benda yang disorok di celah kelangkang. Tetapi kenapa sampai kena buka bra? Kalau buat body check, mana lebih memalukan, berbogel atau buah dada diraba?
7. Ketuk ketampi dirakam di dalam kamera berkamera. Ia membawa isu teknologi dan etika. Secara langsung ia mengheret pakar-pakar teknologi dan NGO untuk bersuara tentang contoh Killer Application yang bukan sahaja killer, tetapi venom. Danger to humanity and potentially user destruction.
6. Kebodohan semua surat khabar Malaysia yang cepat klimaks (baca: DIPERCAYAI WARGANEGARA CHINA)
5. Kelatahan ketua kerajaan Malaysia yang minta maaf kepada kerajaan China sebelum siasatan bermula.
4. Kesingkatan fikiran seorang timbalan menteri. (Baca: Go Home Statement). Belajarlah nak bersabar bila diprovoke.
3. Kebijaksanaan seorang ahli Parlimen pembangkang yang baling batu sembunyi tangan. Dia kata dia tidak pernah pula kata tahanan terbabit warganegara China dan terbukti dia benar.
2. Inkuiri Awam yang menarik kerana percanggahan keterangan berlaku 180 darjah antara dua saksi: Dua anggota polis yang bertugas pada pagi kejadian.
1. Blogger yang suka buat tafsiran dan analisis yang bukan-bukan termasuk Jeff Ooi dan Abouti. Tak hairanlah bos Google dan Wikipedia tersenyum lebar.

Mahu percaya atau tidak, mahu ambil pusing atau tidak, inilah yang membikin keributan seluruh Malaysia dewasa ini. Blogger merasa simpati bukan atas apa yang dibuat oleh wanita berkenaan sehingga dia ditahan di waktu pagi di tempat yang tidak sepatutnya dengan aktiviti yang tidak sepatutnya, tetapi kerana dia dirakam dengan keadaan yang mangaibkan. Identitinya perlu dirahsiakan dan pihak yang berkenaan perlu diadili, tanpa mengenepikan isu penagih dadah, polis yang menjalankan tugas dan kaedah polis yang mungkin perlu dibekalkan dengan alternatif yang tidak terlalu 'mendedahkan' dan mesra rakyat.

No comments: