Monday, December 05, 2005

Several Types of Forgotten Broadband Option

Selalunya bila kita bercakap tentang broadband, pasti kita teringat Streamyx yang indah khabar dari rupa itu. Kita juga sudah masak dengan istilah ADSL. Sebenarnya ADSL atau keluarga besarnya DSL bukanlah satu-satunya pilihan untuk kita menikmati perkhidmatan broadband. Di seluruh dunia, terdapat 3 lagi cara manusia di muka bumi ini menikmati broadband.
Pertamanya adalah modem kabel atau 'cable modem'. Di US benda ni biasa. TV di rumah sambung terus ke cable, dari situ istilah cable TV. Banyak rancangan bersifat tempatan dan berita yang lebih tempatan dari berita nasional. Kat Jepun pun biasa benda ni.

Keduanya adalah broadband melalui satelit. Inipun belum mature, even belum exist di Malaysia. Mentaliti technologist kita tak boleh tune formula broadband = satelit. Pelik kan? Data boleh pergi sehingga 400kbps burstly. Macam ASTRO, kalau dia boleh develop interactive atau internet based service, barulah kita boleh menikmati broadband melalui satelit. Maxis based broadband anyone?

Ketiga adalah melalui wireless. Slowly cathing up at Malaysia. Remember hotspot? It is prematurely half of effort to realise the broadband. Dia lebih dari hotspot yang bertindak sebagai access technology. Ia boleh mencapai sehingga 11Mbps dari satu kawasan ke kawasan yang lain. Sekarang ada pula Wimax, lagi besar liputan. Kalau dah ada di Malaysia secara meluas, siapa perlukan broadband TMNet?

Keempat DSL. Itulah yang kita selalu kaitkan dengan broadband. Oleh kerana harganya lebih kurang ASTRO, masih ramai yang fikir dua tiga kali sebelum melanggannya. Ketika membeli kita dijanjikan 512k atau 1Mb, namun hakikatnya network kita tiada Quality of Service, tak kiralah samada end-to-end mahupun edge-to-edge network.

Cuma masalahnya di Malaysia ni kita masih di takuk lama, asyik-asyik DSL. Mungkin masalah pemasangan, penyelenggaraan, monopoli, politik dan kepentingan business. Entah ler.

Network kita masih berstatus best effort, bermakna you bayar mahal ke you bayar murah ke sama sahaja speed yang you dapat. Jadi kepada orang yang menjual streamyx tu cuba kita tanya, "You boleh pastikan ke saya dapat speed yang diiklankan ni, you takde QoS mechanism untuk provide a guarantee service".
Maka pasti dia menjawab, "Kalau you bayar mahal, you dapatlah speed laju, kalau you ambil yang murah sedikit, you dapatlah speed yang kurang laju".

Mudah aje cakap, ini bukan kerja senang. Dia ingat packet dalam network tu pandai macam tu sekali. Bila dah masuk IP network, packet dari rumah kita yang bayar mahal atau packet dari rumah jiran kita yang bayar murah dilayan sama sahaja. QoS mechanism, kalau ada boleh memastikan yang bayar mahal jalan dulu yang bayar murah jalan kemudian. Bukan ikut suka-suka aje. Dia ingat ada jin agaknya buat kerja sesenang begitu. Geram betul.

No comments: