Monday, December 04, 2006

Akhbar Alam Islami

Malaysiakini - Dutch proposed burqa ban condemned
Nov 20, 06 12:11pm

Foreign Minister Syed Hamid Albar has criticised the Netherlands over a proposed government ban of face veils, saying it was discriminatory and violated the rights of Muslims.

"This is again another imbalance treatment. Why can't people have the freedom to dress the way they want to dress.

"People can go naked and wear scanty dresses and yet you do not condemn them. And when people want to cover themselves that is their right," he told reporters.

Malaysia currently chairs the 57-nation Organization of the Islamic Conference (OIC).

AT - Persoalan Burqa hampir sama dengan memakai serban di Malaysia. Cuma ia tidak begitu kritikal berbanding larangan memakai tudung di Peranchis, kerana burqa dan serban pilihan untuk lebih dekat dengan sunnah, namun tidak memakainya bukannya dosa. Namun ia tetap pilihan dan hak yang wajar diperhatikan dan dipertahankan.


Utusan - AS perlu berundur 2008 -- Syor badan kajian mengenai Iraq dilihat tamparan kepada Bush
WASHINGTON 3 Dis. – Badan tertinggi yang mengkaji pelbagai pilihan strategi yang boleh diambil oleh Amerika Syarikat (AS) di Iraq mahu askar negara itu diundurkan dari bumi Iraq pada awal tahun 2008.

AT - Dengan tiada lagi sokongan dari Kongress yang kini dikuasai Demokrat, Bush dilihat tersepit bukan dari segi kuasa tetapi dari segi kelulusan kewangan. Namun umat Islam usah terlalu gembira kerana sejarah sudah membuktikan walau Presiden bertukar-ganti, namun dasar luar US tetap sama. Presiden-presiden ini hanya meneruskan agenda Yahudi dan para musuh Islam, dinaikkan menerusi pilihanraya, dipergunakan sehingga menjadi tidak popular di kalangan rakyat mereka, dibenci dan diturunkan untuk digantikan dengan Presiden yang lain, yang pada mulanya popular di atas kertas undi. Kemudian meneruskan agenda Yahudi dan para musuh Islam, sehingga menjadi tidak popular di kalangan rakyat mereka, dibenci dan diturunkan untuk digantikan dengan Presiden yang lain. Aturan yang berulang dan berulang.



IslamOnline Fri. Nov. 24, 2006 - PARIS —Seeking the best candidate to serve interests of the sizable minority, French Muslims are still undecided on whom they would vote for in the country's 2007 presidential elections.

"French Muslims are looking for a candidate whose platform lives up to their aspirations and defends their interests," Lhaj Thami Breze, Chairman of the Union of French Islamic Organizations (UOIF), told IslamOnline.net Friday, November 24.

"We will vote for any candidate who has a clear stand on burning Muslim issues like Islamophobia, racism and discrimination, the right of Muslims to build schools and mosques and to wear hijab."


AT - Melalui pilihanraya, disertakan dengan sedikit kesedaran Islam dan kesatuan atas nama Muslim, sebenarnya Umat Islam punya kekuatan dan kelebihan untuk mencorakkan masa depan sesuatu negara. Apatah lagi jumlah saudara-mara Zinedine Yazid Zidane ini berjumlah sekitar 6 juta orang. Kesatuan umat Islam secara umum selalunya boleh dicapai dengan penindasan dan tekanan fizikal dan psikologi. Inilah 'musuh' yang bisa membuat umat Islam bangkit. Kerana itu juga umat Islam di Malaysia tidak bangkit-bangkit. Musuhnya pandai bersembunyi, kabur di celah-celah istilah-istilah dan slogan kosong. Satu lagi sebab adalah jaminan kehidupan yang selamat dan dimomok-momokkan dengan hiburan yang berlebihan. Untuk apa bekerja untuk Islam kalau hidup mewah dan senang? Allahu a'lam.

No comments: