Monday, December 25, 2006

Khaulah Setahun

Genap setahun usiamu di dunia ini puteriku. Kami sempat belikan kek 'rahsia' cheese pilihan mama yang dikongsi dengan Mak Long. Pak Cik bawa balik pizza dan bapak menjamu sate, maka agak meriah juga, dengan hadiah dan sebagainya. Sayangnya malam tu engkau tidur kepenatan. Selepas sehari engkau begitu intensif bertatih, bukan short distance lagi, habis satu laman rumah Wan engkau gagahi. Jalan jatuh, jalan dan jatuh. Sekarang engkau sudah boleh berjalan. Lambat dua bulan dari abang, cuma gigimu dah lapan batang, cepat tumbuh berbanding abang. Oh ya cakap pasal jatuh, perkataan "jatuh" adalah perkataan pertama yang kami dengar secara proper dari mulut Thalhah, selain "mama" dan "bapak". Minggu engkau setahun ini kami mendengar suatu perkataan yang berbutir, selain perkataan "Nak" yang Ibumu ajar sebagai memenuhi keperluan kuat makanmu.

Perkataan pertama selain Mama dan Bapak itu adalah;


"Air".

Air? Air! Ye air. Ntah kenapa ye? Oleh kerana kami fikir benar-benar engkau mahu air, maka kami menjamu engkau dengan air sehingga engkau kembung. Rupanya pisang, biskut, susu dan nasipun engkau panggil air. Hentam sahajalah nak! Suatu hal yang kami perhatikan tentang engkau ialah engkau nampak lebih independent dan tak semanja abang. Dalam usia setahun engkau sudah seronok nak duduk di belakang, menyebabkan Mama terasa macam baru lepas kahwin, santai duduk di depan melayan bapak. Mungkin kerana ada abang. Dulu masa setahun, abang tak suka duduk belakang, bukan ada sesiapa boleh diajak bermain.

Khaulah, semoga engkau punya kecekalan dan ketawakalan seperti Khaulah Tsa'labah. Semoga engkau punya keberanian dan kepetahan seperti Khaulah Azar. Kami berdoa semoga Allah jadikan engkau muslimah yang taat dan beriman. Amin.

No comments: