Friday, January 04, 2008

3G Celcom Broadband dari rumah

Akhirnya, setelah sehari suntuk mencuba dan bergayut dengan minah-minah dan abang-abang (Mala, Farizan, Nora, Shafie, Malek ntah sape lagi) Celcom Customer Care, akhirnya ketika ini, di lewat pagi, aku berjaya surf internet dari rumah. Ya betul dari rumahku di ceruk desa ni. Terima kasih guys, tak sangka, kemalasanku untuk pergi ke kedai celcom berhampiran berbalas. Siapa kata Customer Care Celcom tak bagus? Dengan sedikit kesabaran insya Allah boleh configure sendiri handphone untuk menjadi modem. Kalau nak tips boleh sahaja. Akupun perlu recall step yang diberi, takut lupa.

Aku cuba lihat speed connectivity di sini. Memang sepanjang hari ini rangkaian 3G Celcom ada masalah, so aku rasa connection yang aku dapat kalau bukan 3G pasti GPRS. Aku berharap dengan handphone 3.5G ini aku berupaya surf dengan kelajuan HSDPA. Tapi sayang, ini kawasan kampung, bukan kawasan "Wilayah Celcom".


Aku akan cuba lagi dapatkan speedtest result esok pagi insya Allah.

Pagi tadi kira-kira 7.15 pagi, menurut Celcom 3G Network belum pulih dan PC Suite Sony Ericsson menunjukkan sambungan ke Celcom sebagai Low.


Ada improvement. Setakat surfing memang laju, tiada masalah. Youtube juga agak smooth walaupun hanya 300k. Best walaupun belum capai 1000kbps. Ada harapan nak melanggan RM68/month.

No comments: