Wednesday, February 16, 2005

Isu Pegawai Jawi dan Serbuan Disko

Saudara editor Malaysiakini,

Saya ingin mengulas tulisan Amir Kamal bertajuk " Pegawai Jawi melanggar hukum syarak" di http://www.malaysiakini.com/letters/33161.

Pada pendapat saya pernyataan beliau bersifat keanak-anakan dan tidak berpegang kepada prinsip rasional.
Pertama sekali, mengapa harus kita pertikaikan benda yang remeh-temeh seperti penguatkuasa biadab dan sebagainya? Sepatutnya, tanpa sebarang keraguan, sebagai ibu-bapa kepada remaja Islam yang menghadapi dugaan sosial yang hebat sekarang ini, kita menyokong sepenuhnya langkah-langkah pembenterasan keruntuhan akhlak remaja dewasa ini. Remaja Islam dewasa ini sudah tidak segan silu berpeluk-pelukan di depan orang ramai. Di tempat seperti disko apatah lagi?

Kedua sekiranya kita marah dengan penguatkuasa tanpa melihat usaha mereka, apakah yang kita harapkan? Apakah kita sendiri mampu melakukan serbuan sedemikian? Tidakkah kita sebenarnya membela remaja yang mungkin akan terjerumus ke lembah maksiat. Bukankah ajaran agama menyuruh kita menjauhi tempat-tempat yang boleh mengundang maksiat. Mestikah mereka dipertahankan? Saya berpendapat Amir Kamal masih muda dan belum berumahtangga, lantaran itu beliau tidak dapat merasakan kerisauan ibu-bapa dalam mendidik anak remaja. Sekiranya anak saya sendiri, pasti saya harapkan penguatkuasa berbuat lebih dari sekadar biadab.


Jika semua pihak termasuk rakan sebaya mengambil inisiatif menyeru kebaikan, maka akhlak anak-anak kita akan terbina dengan lebih baik. Gambar hiasan.

Ketiga sekiranya penguatkuasa tidak biadab seperti yang digembar-gemburkan, apakah sikap kita? Mahukah kita, secara prinsipnya menyokong langkah serbuan itu? Adakah kita akan tetap marah atau kita berdiam diri. Sekiranya kita berdiam diri, bermakna kita tidak peduli urusan akhlak remaja Islam. Sekiranya kita tetap marah, sebenarnya kita marahkan usaha murni ke arah pembaikan akhlak dijalankan. Tepuk dada tanya iman.

p/s harap dapat disiarkan tanpa edit atau dijawab oleh saudara sendiri

Abu Thalhah


20050217

Tahniah di atas komen anda


Tahniah kepada 4 orang penulis yang surat mereka menegur artis tak berapa terkenal (yang membuat kenyataan mengenai serbuan JAWI di dalam Melodi TV3) disiarkan di Utusan Malaysia. Keperihatinan anda menunjukkan umat Islam masakini masih ada sensitiviti dan membenci kemaksiatan. Allahu akbar!

No comments: