Sunday, May 21, 2006

Raksasa yang Menggerunkan

Ia bakal muncul. Petandanya sudah banyak. Bukan gergasi yang hanya muncul di negara Jepun, kuat macamanapun pasti boleh dibelasah Ultraman. Ia adalah gergasi ekonomi.

Faktor 1:
Dua tiga hari ini asyik keluar di akhbar berkenaan kemungkinan besar kenaikan harga tarif elektrik. Perhatikan statement ini: " Kabinet mahu cadangan kenaikan struktur tarif baru elektrik oleh TNB dikaji lebih lanjut bagi memastikan golongan miskin tidak terjejas dengan kadar itu."

Berbunga indah namun akhir kalamnya sama.

Faktor 2:
Dalam perkembangan lain, statement tentang kenaikan kadar faedah diikuti dengan kenyataan Dato' (ke Tan Sri?) Zeti bahawa impaknya adalah minimal. Panik juga datang ke BSKL selepas Wall Street mengalami penurunan indeks mata yang agak drastik.

Apa yang minimal? Tak logik langsung.

Faktor 3:
Dalam satu slot kecil muka belakang Utusan Khamis lepas, dilaporkan tentang kenaikan harga ayam sebanyak 40 sen berkuatkuasa Rabu lepas. Menurut SU Agong PPIM dipetik sebagai berkata "Jika mereka berasa harga ayam yang dijual mahal, pengguna boleh mencari alternatif lain bagi menggantikan daging ayam."

Nak suruh kita makan daging itik?


Mampukah kita bersabar lagi dengan kenaikan demi kenaikan? Mampukah X-Men dan rakan-rakan perwira bertahan bila datangnya raksasa bernama Recession?

1 comment:

Korakora said...

cuba ikan keli atau sembilan. rasanya mcm ayam.