Wednesday, August 17, 2005

Apa khabar para sahabat? (Soalan sahaja)

Assalamu'alaikum para sahabat...
Apa khabar kita? Apa khabar sahabat-sahabat kita yang lain? Apa khabar anak-anak? Apa khabar anak-anak buah? Apa khabar ibu-bapa kita di kampung? Sudahkah kita telefon ibu kita minggu ini? Sekiranya belum mengapa? Ibu tiada handphonekah? Sibukkah? Seperti sibuknya dia ketika mengandungkan kita dan melahirkan dan mendidik kita?
Apa khabar kerja-kerja kita? Masihkah berstatus planning atau KIV? Surf internet sahaja bolehkah selesaikan kerja? Baca (dan tulis?) blog sentiasa, mampukah menpercepatkan kerja kita? Apakah prioriti kita?


(Taken from http://images.scripting.com/archiveScriptingCom/2005/02/16/Troops,Weblog.jpg)

Semua sepatutnya balik rumah dan start blog masing-masing? Gambar Hiasan.

Apa khabar masalah-masalah kita? Masih boleh difikirkan ataukah sudah bercelaru? Mampukah kita bersendirian menyelesaikannya? Sudikah kita kongsi masalah ini dengan sahabat dan teman-teman? Sudikah mereka yang kita panggil buddy menjadi pendengar yang baik? Bukankah sahabat itu umpama cermin yang menjadi kayu pengukur dan tempat mencari penyelesaian?
Apa khabar iman kita? Masih liatkah menghabiskan lembaran-lembaran Quran setiap hari? Masih peritkah untuk bangun qiyam ketika sahabat lain masih dibuai lena? Masihkah lemah keazaman puasa sunat setiap kali diajak makan free?
Apa khabar diri kita? Sudahkah terjumpa apa ertinya hidup ini? Sudah tahukah tujuan hidup ini? Ya Tuhan, salahkah aku mengingati diri dengan melemparkan soalan-soalan begini? Sudahkah kita bersedia untuk bertemu denganNya nanti? Masihkah ada iman ini ketika itu?

No comments: