Wednesday, August 17, 2005

Kepada Zaujati

Alhamdulillah esok genap seminggu kita tidak bersua. Namun aku sudah tidak berupaya menahan diriku dari selalu mengingatimu. Aku cuba sibukkan diri dengan liqo bersama anak buah, meeting program dan pertemuan dengan adik-adik di program. Namun sekilas mata terlihat si anak kecil berlari girang mengelilingi ibunya di taman permainan di RnR ini, serta-merta persekitaranku hening sekali.


Gambar hiasan


Tiada suara hiruk-pikuk penjual, tiada suara bising orang yang lalu lalang, tiada lalakan radio yang menusuk telinga. Semuanya menjadi tenang, suasananya seakan kabur dan masa seolah-olah terhenti. Yang terus berjalan hanyalah ingatan terhadapmu. Ingatan dan perasaan yang sama; seperti ketika kita baru bertemu. Sekiranya engkau membaca coretan ini, pandanglah ke kiri dan kanan terlebih dahulu, takut Tok Ayah dan Tok Ma ada dekat-dekat situ, malu kalau satu kampung tahu rahsia keromantisanku. Gurauan yang tak sesuai langsung. OK sambung.
Aku sudah pulih dari demam dan sakit tekak. Syukur kerana masih berupaya mengemban beban di saat kudrat seakan tidak mampu diperah, lantaran badan minta diberikan hak berehat. Langkahku berat dan lambat. Aku mahu berjihad dalam segala yang aku lakukan. Namun apalah sangat jihad ini berbanding jihad seorang permaisuri mengasuh putera yang meragam, sedang dirinya sendiri kurang sihat dan tidak bermaya hari-hari yang dilalui. Pengorbananmu menjadikan aku kagum dan mencintaimu. Kesabaranmu menjadikan aku sebak. Suaramu menjadikan aku gagahkan diri bangun dari kamar beradu empuk. Doamu adalah sebab aku masih terus berkobar-kobar. Zaujati, maafkan aku kerana tidak dapat bersama ketika engkau menghadapi saat-saat yang sukar ini. Sama-samalah kita berdoa; semoga kita dapat berjumpa kembali secepat mungkin.

Abatathomu

1 comment:

Noirkudus said...

em baru seminggu tak berjumpa... Sabar..sabar.. :)

anyway, jgn terkesan dengan La Bona, Sesat lagi menyesatkan... dan realiti orang barat ramai begitu, apa yang diperjuangkan ialah kebebasan... Wallahu A'lam