Thursday, August 18, 2005

Nabi Palsu: Agenda Orang Sesat Lagi Menyesatkan

Pendedahan NTV7 Sabtu 2 minggu lepas mengenai seorang lelaki yang mengakui dirinya sebagai nabi sangat-sangat menyayat hati saya. Walaupun tumpuan banyak dibuat kepada Ayah Pin (slot sebelumnya), tetapi situasi Pakcik Kahar dan para pengikutnya adalah lebih merbahaya dari aspek pemikiran orang yang belajar agama. Bukan mengambil mudah, tetapi sekiranya ada sedikit ilmu Islam di dada, insya Allah tidak mudah terpengaruh dengan Ayah Pin. Tetapi orang yang mengikut Pakcik Kahar biarpun sedikit dan baru, tetapi 'berpotensi'. Ini kerana Kahar percaya Allah dan Rasul. Cuma Muhammad itu bukan yang terakhir. Itu sahaja. Dengan penyelewengan yang halus ini percubaan Kahar sangat-sangat berjaya. Sekiranya kita keluarkan hadis mutawatir mengenai pengakuan rasulullah tentang dia nabi dan rasul terakhir, maka dengan mudah mereka (para pengikutnya) mempertikai pula kesahihan hadis tersebut. Sekiranya periwayat seperti Bukhari dan Muslimpun disanggah, hendak ikut siapa lagi. Tidak ubah seperti anti hadis.


Para periwayat hadis; kisahnya panjang dan jelas; ilmunya; penilaiannya terhadap sanad yang mendengar dari rasul - sangat tersusun dan sangat disiplin. Apalah sangat ilmu Nabi Malaysia berbanding mereka? Kenapa kita boleh yakin orang yang datang kemudian?

Tambah menyedihkan pula bila ada seorang makcik mengakui dirinya dijanjikan syurga oleh 'Nabi' Kahar. Inilah yang terjadi sekiranya tidak berlaku tarbiyyah di dalam masyarakat. Di mana para guru agama dan para asatizah?
Tambah menyebabkan saya termenung, ialah antara satu soalan terakhir Wan Kamaruddin; "Ke mana pergi pendakwah kita?"
Kalau nak jadi pejuang Islam, inilah yang perlu kita buat. Menjalankan kerja sebagai pendakwah, profession yang paling mulia di muka bumi ini, kerana itulah salah satu kerja idola kita sepanjang kariernya sebagai kekasih Allah. Menung apa lagi?

No comments: