Monday, August 22, 2005

Palestin: Pengunduran yang 'bermakna'

Pandangan umat Islam dari dulu sehingga kini adalah jelas, bahawa di Palestin, bumi Baitul Maqdis dan seluruh negara yang kini diduduki pendatang Yahudi adalah milik orang Islam dan wajib dipertahankan. Ia adalah kenyataan yang amat-amat jelas. Maka, apabila ditanya kepada para pelajar IPT, pasti mereka juga jelas mengenai perkara ini, walaupun latarbelakang tempat wawancara semacam di bilik mesyuarat PMI (Persatuan Mahasiswa Islam) dan PMI generic (seakan-akan PMI). Mustahil mereka tidak tahu. Namun ia sepatutnya suatu kesedaran umum di kalangan para pelajar IPT Muslim tentang situasi di Palestin. Kerana kadang-kala kita tidak berharap sangat masyarakat umum boleh faham tentang apa yang sebenarnya berlaku di Palestin. Tetapi kita harapkan para pelajar IPT celik akal dan boleh membezakan fakta surat khabar dan isu pokok; bahkan juga analisis di sebalik yang tersirat di sebalik akhbar utama yang jelas dikuasai oleh pembenci Islam.
Yang tersurat di dada-dada akhbar dan media elektronik adalah berlaku pengunduran, arahan kerajaan untuk meninggalkan penempatan Yahudi. Rumah-rumah pendatang Yahudi dirobohkan. Berlaku demonstrasi & tunjuk perasaan menentang kerajaan. Berlinanglah air mata pendatang Yahudi yang dihalau dari rumah sendiri; yang dulunya dipujuk memenuhi tanah yang dirampas dari umat Islam. Wajah-wajah sedih yang membuat jiwa kemanusiaan kita terasa terpanggil untuk meluah rasa simpati, walaupun mereka (dan kerajaan yang mengusir mereka) adalah Yahudi yang merampas, menyamun, merogol, menyembelih dan menzalimi ratusan ribu umat Islam sejak dahulu lagi.



Dimana Netzarim? Gambar hiasan dari CNN

Air mata dan kesedihan itu bukanlah palsu. Tetapi ia dimanipulasi dan menjadi kosmetik musuh-musuh orang Islam yang masih menyimpan blueprint Israel Raya yang meliputi sebahagian besar tanah Arab. Pengusiran pendatang Yahudi adalah agenda untuk mengaburi mata dunia kerana yang dipaksa pindah adalah di Netzarim, sebuah kawasan terpencil. Ia tidak strategik dan tidak ada potensi untuk dibangunkan. Sedangkan yang berhampiran kawasan utama Semenanjung Gaza dan Baitul Maqdis masih berdiri gagah tembok penghalang. Agenda menguasai Baitul Maqdis akan terus berjalan lancar. Tidak berlaku pengusiran, perobohan mahupun kesedihan. Yang ada masih lagi penghinaan terhadap orang Islam yang solat di hadapan tentera Israel yang lengkap memakai boot dan bersenjata. Tetapi di depan lensa kamera, siapalah yang tahu dan mengerti. Yang pasti, kita seolah-olah terlupa isu sebenar.

Jangan lupa isu asal: Tanah yg diduduki tetap milik orang Islam. Tangisan umat Islam ketika dihalau dulu tidak dirakam di lensa kamera, tetapi tetap terpahat di hati mereka yang tahu dan mengalami. Semoga Allah bersama orang-orang yang sabar.

Palestin, you will regain your land
Remember Allah and stay away from sin

No comments: