Tuesday, August 09, 2005

Jerebu: Fakta dari sumber yang bolehkah dipercayai?

Sewaktu kawasan sekitar Lembah Kelang mengalami indeks pencemaran yang memaksa sekolah-sekolah ditutup, kawasan-kawasan lain agak ok dan ada yang sangat OK. Contoh keluarga di selatan tanahair memberitahu keadaan cuaca agak baik, bahkan baru lepas hujan.

Sewaktu saya membeli makan malam (tiada siapa memasak di rumah isk isk isk) di sebuah restoran, saya menjenguk ke kedai runcit sebelah untuk mencari rakan lawan borak sementara menunggu nasi ayam masak kunyit siap. Tiada siapa, maka saya tegur pekedai yang saya tak berapa nak sembang pasal dia lebih hensem dari saya. Perbualan menjadi menarik pula kerana dia bercerita tentang jerebu. "Muka terasa berpasir walaupun baru lepas basuh muka", ujarnya. Saya mengangguk-angguk separuh percaya. Namun beliau setiap waktu di kedainya, oleh itu mungkin memang benar jerebu yang nipispun boleh meninggalkan pasir di muka.

Sebenarnya di akhbar tidak didedahkan kebakaran-kebakaran hutan di negara kita. Menurut rakan yang tinggal di sekitar MMU, berlaku kebakaran-kebakaran kecil di sekitar Cyberjaya.

No comments: