Friday, September 30, 2005

Pengajian Master, Realiti Cari Kerja dan Merapu bah I

Alhamdulillah setelah hampir dua tahun kemelut pembayaran pengajian, akhirnya selesai sudah. Esok lusa atau minggu depan, dengan bangga, riak, takabbur dan sombongnya (untuk tontonan di blog sahaja, jangan cuba amalkan tanpa pengawasan pakar & don't do this at home) aku akan melangkah kembali ke tempat mengaji. Mengambil transkrip dan ijazah dan benda-benda lain yang difikirkan perlu. Selesai sudah semua keributan tentang master. Aku sudah benar-benar bergelar sarjana.
Eleh Abu T zaman sekarang orang ada master berlambak, macam bilangan orang ada SPM zaman 60oan
Betul juga, ish apalah sangat master ni. Depan Tuhan sama sahaja kita, tahap pengajian bukan kriteria, yang ada tahap ketakwaan.

Bukan tak bagus melanjutkan pelajaran, cuma niat kena jaga. Ada setengah orang mahu gaji lebih besar, ada orang tak mahu kerja, terus sambung jadi student lepas degree. Ada juga yang minat di dalam sesuatu ilmu. Orang biasa dan tak berapa hensem macam aku juga begitu. Cuma bezanya masa tamat degree ekonomi sedang meleset. Masa tu sangat susah mencari kerja.
Ada kawan yang terpaksa bekerja technician di kilang walaupun supervisor dia ada diploma sahaja. Bila kami jumpa sedang pakai uniform kilang, skrudriver tersemat rapi di poket bahu. Jealous juga tengok. "Cantik pulak uniform ko ni Alban?" Tiap-tiap hari cerita pasal technology dengan line leader. Pening mamat line leader tu. "Apasal ler ambik budak degree jadi technician aku?".
Satu lagi cerita tiga sekawanku merayau di sekitar kawasan industri mencari kerja. Jumpa satu walk-in interview. Nak pakai fresh graduate. Peluang la tu. Yang pertama dia tanya nak berapa gaji? Dengan bangga dia menjawab "RM1600 tak termasuk elaun". Kawan kedua pula masuk. Ditanya soalan yang sama dia menjawab "RM1500 dah kira OK" . Yang ketiga pula masuk. Bila ditanya, dengan rasa rendah diri, ditambah pula dengan penat ke hulu hilir mencari kerja, dia menjawab "RM1200 cukuplah Encik". Esok kawan ketiga itulah yang dipanggil masuk berkerja. Kureng betul kilang tu.

Seorang lagi kawanku sampai berbulan-bulan tak dapat kerja. Dia tetap bersabar, mak ayah support (moral dan fulus) baik dari kampung. Kecewa dan rasa rendah diri menguasai. Bila kawan nak belanja gaji pertama dia rasa macam nak menangis pasal sedih tak dapat kerja lagi. Lama dia menanam anggur berhiaskan rumpun dan lalang di rumah sewa kami. Kesian si Alesandro. Namun alhamdulillah dia dapat satu kerja yang baik. Pengalaman dia yang singkat menyebabkan dia dipancing oleh company lain. Sebelum aku menamatkan pengajian, aku dengar dia melompat lagi ke satu company lain. Dalam proses lompatan-lompatan itu, gajinya semakin meningkat. Alhamdulillah sekarang dia sudah stabil dan lebih mewah dari kebanyakan kami. Namun dia tak pernah lupa zaman-zaman perit itu.

No comments: