Wednesday, September 28, 2005

Pilihanraya Kampus dan Lain-lain

Mungkin benar undang-undang menghalang para pemimpin ideal pelajar (maksud ideal di sini pemimpin seperti zaman 70an 80an) pergi dengan lebih jauh. Tetapi sejauh mana pemimpin pelajar asyik menyalahkan keadaan tanpa cuba memanipulasi situasi yang ada sekarang untuk pergi lebih jauh? Masa untuk mengumpul bukti berlaku penyelewengan AUKU mahupun pelanggaran tatatertib mahupun penipuan undi. Perlu bukti bukan kenyataan akhbar di Harakah!

Beberapa perkara yang perlu diperjuangkan oleh pimpinan pelajar:
1. Proses pengagihan duit biasiswa dan pinjaman. Diperap terlalu lama kadangkala untuk dipusing dan diambil bunganya oleh pihak Universiti.
2. Memastikan setiap kelab dan persatuan pelajar berdaftar mendapat budget tahunan untuk menjalankan aktiviti masing-masing.
3. Sistem laporan online terhadap mana-mana kakitangan yang melayan pelajar seperti pengemis. Banyak cerita yang saya kutip dari rakan-rakan. Kena marah depan khayalak ramai tu biasa. Tu yang dengan selamba kodok Adlin belah. Besok datang balik bawa borang dengan harapan akak semalam tak jaga kaunter.
4. Tempat parking yang lebih untuk pelajar dan pedestrian walk yang lengkap. Kalau hujan tak boleh pergi library. Hampeh betul.
5. Kalau ada function penting di peringkat apa sekalipun, minta dihantar wakil pelajar yang dipilih supaya nampak batang hidungnya.

Adakalanya rasional sekiranya setengah siswa-siswi bersikap acuh tidak acuh terhadap pilihanraya kampus. Seperti seorang pelajar Cina memakai helmet tipikal student U. Helmet paling popular di Malaysia untuk sepanjang minggu lepas kerana menjadi satu-satunya helmet yang keluar TV. Bila ditanya, dengan selamba dia memberi pandangan ikhlas tetapi sinis "Ia perlu tetapi perhatian utama sepatutnya terhadap studi".

No comments: