Friday, September 02, 2005

Signifikan Jalur Gemilang kepada Pengibarnya

Sambungan Merdeka

Sejak seminggu lalu, negara kita menyambut kemerdekaan. Di sebalik kekecohan pertemuan Rafidah-Mahathir, di sebalik pemandangan yang menunjukkan artis tak tahu nyanyi lagu patriotik (Kena buat Patriotik Idol atau Akademi Bumi Nyata), di sebalik kekecohan model majalah yang menutup tubuh dengan hanya Jalur Gemilang, juga di sebalik kegelimpangan botol-botol arak remaja meraikan Kemerdekaan (kerana Tahun Baru tak sempat sambut, tsunami, bertaubat kejap), ada suatu realiti yang nampak remeh tetapi membangkitkan persoalan jatidiri rakyat Malaysia yang sebenarnya.
Pak Mat Shadow bukan nama sebenar (memangler... mana ada orang nak letak nama sebenar, pastu Shadow pulak tuh) merupakan salah seorang pekerja pembersih bahu jalan di Lebuhraya Elite. Bukan Pak Mat digelar Shadow kerana dia menguasai Hikmat Tanpa Bayang Penjejak Badai. Dia tak minat Naruto, oleh itu masakan pula dia tahu apa-apa tentang Shadow Replication. Tetapi Pak Mat digelar begitu kerana dia memiliki sebuah motorsikal berkuasa besar bernama Shadow (jenama apa tak ingat, mungkin Honda, kena check balik). Hebat tapi Pak Mat yang dapat harta pusaka berekar-ekar memang tak reti business atau kerjakan tanahnya. Maka dia jual seekar dua, bagi anak bini, beli semi-D kat Bukit Beruntung dan Mercedes zaman dulu yang dulu hanya mimpi memegang lampu belakangnya. Panjang lagi cerita Pak Mat Shadow ni kalau nak mengarut, tapi tak pelah. So Pak Mat bekerja di Elite bukan nak jadi Skuad Elit, sekadar mengisi masa lapang. Exercise katanya. Saya berjumpa dia ketika sedang sibuk hias Shadownya dengan bendera Malaysia Jalur Gemilang (JG).

Saya: Banyaknya bendera? Kilang bendera sebelah rumah ke?
PMS: Lebih kurang macam tulah. Wah sekarang ni banyak kerja.
Saya: Nape Pak Mat? Orang banyak buang sampah?
PMS: Bukan sampah, tapi bendera.
Sambil berlalu dengan poyonya. (Patut la banyak bendera)

Itulah realiti masyarakat kita. Penghayatan kita kepada bendera sekadar bangga melihat ia dikibarkan. Tetapi bila ia terjatuh atau tercicir, kita buat tak endah dan berlalu. Mengibarkan bukan salah, tetapi lebih salah dari membiarkan ia menjadi lecekan roda-roda di jalanan. Di mana jatidiri kita? Orang macam Pak Mat lah yang boleh buat kita insaf, kerana mengutip JG yang bersepah di bahu-bahu jalan bukan setakat tugas, tetapi disertai kesediaan mempertahankan kedaulatannya. Kalau kibarkan JG, pastikan kita bersedia kutip kalau tercicir. Selamat Hari Merdeka.

No comments: