Sunday, September 18, 2005

Kebiasaan Drama Melayu


Gambar hiasan dari cattv.com

Malam tadi saya tidak ke mana, berehat bersama family di rumah. Spending the quality time 'kata orang'. Kami menonton TV bersama. Oleh kerana TV penuh dengan rancangan hiburan nyanyian atau siaran langsung bolasepak, kami memilih untuk menonton drama. TV2 drama Melayu dan NTV7 filem lama Kantonis. Rasanya dah lama tak menonton drama Melayu, maka saya pilih TV2. Adegan seorang bapa dengan dua anak perempuannya.
Anita: Ayah jangan manjakan sangat Liya
Ayah: Takpelah dia baru dapat lesen, bagilah peluang dia nak bawa kereta. Apa salahnya ayah belikan dia kereta?
Anita: Saya masa belajar dulu mana ada dapat kereta.
Ayah: Kan Ayah hantar Anita pergi belajar US dulu. Dengan perbelanjaannya yang tinggi tentu lebih banyak dari kereta yang ayah beli untuk Aliya.
Anita: Jadi Ayah nak ungkitlah semua yang Ayah bagi selama ini?
Nota: Anak yang sorang lagi Alita, tengah sibuk makan aiskrim.

Berhenti sahajalah di situ. Malas rasanya nak terus follow. Situasi yang tipikal. Cemburu-perselisihan-bertengkar. Itulah resam drama Melayu. Betullah kata FINAS "Filem Kita Wajah Kita". Rasanya ramai blogger kongsi perasaan yang sama bila tengok drama/filem Melayu yang stereotaip, tanpa menidakkan karyawan yang cuba mencari kelainan dan keluarbiasaan. Kita cuba bincang dari aspek yang lain iaitu skrip. Memang remeh, tetapi skrip sebenarnya memainkan peranan penting dalam membina minda berfikir masyarakat. Sebab itu cerita kartun Jepun seperti Detective Conan dan Doremon, tidak hanya sebagai kartun; tetapi ia juga berkesan dari aspek menyuruh penonton berfikir dan menjana kreativiti. Ini merupakan elemen penting yang diketengahkan kepada penonton. Seringkali kita muak mendengar di dalam cerita Melayu tentang:
1. Kalau belajar, mesti belajar oversea. Tempatnya kalau bukan US pasti UK. Student kita ramai di Russia. Bidang Nuklear Fizik dan Biotechnology. Mengapa kita tidak cuba buat skrip yang boleh memberi pengetahuan baru?
2. (Dari Blogger Rashidi) Kalau outstation mesti London atau Paris. Tak boleh ke kata buat business trip ke Parma, Itali untuk promote perisa tempe dalam pizza? Lagi satu yang melucukan ialah; kalau outstation, tempatnya pasti jauh-jauh. Pergi Surabayapun oversea juga kan?
3. Kalau kerja engineer mesti kat site, jadi civil engineer, architect atau Quantity Surveyor. Pakai topi kuning macam blogger PC selalu pakai tu. Kalau engineer asyik duduk kat site, baik pecat aje. Site supervisorpun boleh buat kerja tu. Kerana apa? Kerana malas nak kaji bagaimana mechanical engineer atau network engineer bekerja. Kalau tengok cerita Jepun, susah nak jumpa dua watak utama dari dua JDorama yang mempunyai karier yang sama.

Persoalan lapuknya ialah: Tak boleh ke fikir skrip yang membina minda atau canggih sikit?

Sebelum saya dapat banyak lagi idea untuk mengutuk drama Melayu, Zaujati minta ditukar ke saluran lain. Selamat sebentar drama itu dari kutukan berterusan.

Bagaimana menghasilkan skrip yang berbeza dan lari dari kebiasaan? Saya bukan pakar tetapi sekurang-kurangnya tahu guna common-sense. Untuk mendapatkan yang berbeza mudah. Fikirkan begini. Skrip yang dihasilkan di rumah berbeza dengan skrip yang dihasilkan oleh orang yang mengembara. Juga berbeza dengan penulis skrip yang buat homework di Google mahupun di perpustakaan. Penulis skrip yang baik mempunyai tanggungjawab moral untuk membangun dan mencorak pemikiran masyarakat. Itu yang membezakan cerita CSI atau The Apprentice dengan Mencari Cinta atau Cerekarama. Masih sangat kurang karyawan beraliran melawan arus sebegini. Tetapi wajarkah dipersalahkan penulis skrip semata-mata, yang menulis bagi memenuhi selera penonton? Ke mana kita? Akhirnya kita jadi penonton yang sentiasa dibuai perasaan ortodoks Melayu, lantaran karyawan yang malas merencah budaya informasi dan berfikir di dalam karya-karyanya, dan juga kerana mungkin kita sendiri yang tidak mahu berfikir ketika menonton.

1 comment:

Anonymous said...

comel gambarnya tu. minta amik from sini. thanks