Tuesday, July 19, 2005

AP Lagi

Pendedahan senarai penerima AP semalam menunjukkan betapa parahnya kronisme di Malaysia. Ada satu item/produknya kalau kita perasan, pemiliknya merupakan satu siri Siti atau mudahnya the Sitis. Yang bestnya ia bukan kebetulan kerana nama mereka, tak kiralah Siti Jarum ke Siti Joran ke berbintikan orang yang sama. Rasanya bukan benar-benar satu family itu semuanya hebat dan 'really deserve the APs' sehingga Rafidah Aziz sampai menangis-nangis mempertahankan mereka ini. Ia mungkin kaedah budaya filem P. Ramlee Nujum Pak Belalang, "Satu untuk kau, satu untuk aku". Meletakkan nama diri sendiri untuk business A dan nama isteri untuk business B mungkin idea yang biasa, kerana sudah tentu suami isteri bekerja keras di atas kedua-dua business tadi. Tetapi kalau nama adik-beradik, bukankah kurang pintar dan terlalu 'obvious' apabila didedahkan di dada akhbar? Bak kata pensyarah saya di universiti, jangan nampak sangat gobloknya.

Sementara satu lagi artikel mendedahkan betapa ramainya golongan-golongan yang dirinya atau keluarganya terlibat atau pernah terlibat di dalam kerajaan, menjadi penerima atau pemegang AP. Menteripun ada, anak bekas PM pun ada, macam-macam ada. Tak perlu nak pertikaikan mereka deserve or not deserve, belang yang tertonjol sekarang, seperti mana plot para pembangkang era 70-80an untuk menyedarkan orang kampung adalah, betapa kaya para menteri dan betapa berpeluangnya golongan-golongan ini untuk menjadi jutawan. Kalau akhbar arus perdana tidak dedahkan, masakan satu Malaya tahu, tak kiralah samada bekas PM ada agenda sendiri mendedahkan sesuatu yang sepatutnya menjadi rahsia.

Satu isu lain pula, sekiranya ia didedahkan oleh orang lain ketika bekas PM masih mengetuai kerajaan, adakah rentaknya sama. Mungkin, kerana ia untuk menunjukkan betapa pemberian AP yang banyak untuk kereta import menjadi penyebab Proton tidak kompetetif. Mungkin tidak, kerana beliau sendiri mungkin turut terlibat meluluskan. Tapi yang pasti, tangisan Rafidah tangisan orang yang sudah kenyang, kita pula mungkin tidak menangis, cuma sibuk dan pening kepala mengira harga minyak yang bakal naik.

No comments: