Sunday, July 10, 2005

Pengeboman London: Propaganda Orang Sakit

Letupan di London memang mengejutkan. Sangat-sangat mengejutkan. Ramai manusia awam menjadi korban. Kejadian berlaku ketika rakyat Britain masih tersenyum gembira lantaran hak penganjuran Olimpik 2012 dimenangi oleh London. Letupan berlaku di sebuah negara yang agak terbuka dengan Islam. Malah Putera Charles sendiri pernah mengiktiraf Islam sebagai 'way of life'. Islam diamalkan dengan tenang dan hormat. Peribadi-peribadi Islam Asia sudah establish dan maju, tetapi komuniti Islam di sana tidak kurang dengan sikulit putih yang membaca al-Quran. Ramai. Terkejut. Terkejut kerana London menjadi sasaran orang yang benci keamanan.
Tetapi jalan cerita seterusnya terlalu stereotaip dan mudah dijangka. Pertama pengkaitan dengan al-Qaeda. Segala macam 'fakta' yang mendokong ia dibuat oleh orang Islam, dengan permulaan ayat dimulakan/diakhiri dengan "believed to be connected with al-Qaeda". Itulah media asing, cepat sangat sampai ke kesimpulan pengganas al-Qaeda. Bukan nak pertahankan al-Qaeda, kerana mereka bukanpun mewakili suara umat Islam. Tetapi integriti media dan bagaimana halusnya mereka membawa perasaan kebencian kepada umat Islam.
Kedua al-Qaeda Eropah mengaku bertanggungjawab. Satu lagi plot yang mudah dijangka. Apa jenis bukti yang tak boleh direka. Pengakuan di dalam website adalah sangat-sangat meragukan. Ingat IRA juga berminat dengan keganasan dan memang ada sejarah yang panjang dengan penjajah mereka. Mengapa berfikir terlalu mudah?

No comments: