Sunday, July 17, 2005

Rasuah Politik: Mencari Punca dan Menyelami Kesukarannya.

Dari petikan Utusan mengenai temubual dengan PM


Cabaran paling sukar -- Ubah sikap orang Melayu; Hapuskan rasuah politik


PUTRAJAYA 16 Julai - Setahun selepas mengetuai UMNO, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mendapati cabaran paling sukar yang perlu ditanganinya ialah mengubah sikap orang Melayu yang tidak serius dalam mengubah nasib mereka.

Kesukaran ini, tegas beliau, sangat ketara dalam bidang ekonomi dan perniagaan serta dalam usaha menghapuskan rasuah politik.



Ops... berhenti di situ. Saya berminat dengan isu rasuah ini. Terutama ayat ini. PM usah bimbang, kerana tiada negara di dunia ini yang berupaya menghapuskan rasuah politik sehapus-hapusnya. Negara yang rakyatnya tidak ada panduan agama dan menganggap rasuah kesalahan sivil semata-mata; tidak banyak yang kita boleh harapkan. Sudah tentu dari aspek ini Malaysia tanahairku berbeza. Di dalam situasi negara kita, rasuah yang berakar umbi datangnya dari parti yang memerintah. Bukan tuduhan, kerana manusia-manusia seperti Isa Samad dan yang melapor salah laku bukan dari Parti DAP atau PAS. Oleh itu sekiranya kata-kata PM benar-benar boleh kita hayati, kesukaran menghapuskan politik adalah berdasarkan dua perkara:
1. Sukar kerana pelakunya bukan kecil-kecil anak. Sekiranya rasuah politik peringkat bahagian, mudah sahaja didisiplinkan. Gantung keahlian dan benefit ahli selama 5 tahun, meranalah badan. Ini sang pelaku adalah orang besar, pengaruh besar, peranan besar, semuanya besar, handphone sahaja mahu yang sekecil mungkin. Itu yang menjadikan sukar.
2. Sukar kerana beliau bukan kuasa mutlak di parti pemerintah. Isu Proton menunjukkan bekas PM masih ada pengaruh dan masih mewarnai senario perjalanan PM. Jika tidak masakan seorang menteri diminta mengadap bekas PM untuk menjelaskan isu Proton. Sekiranya beliau mampu, pasti dibuang sahaja mereka-mereka yang didapati tidak relevan dengan misi dan visi baru. Ia bukan mustahil. Sebagaimana penyingkiran besar-besaran dan berani yang dilakukan oleh Dato' Wahid di TM, untuk memastikan 'new blood' ini senada dan selaras dengan aspirasi baru bawaan beliau.
Sukar. Memang sukar dan nampak sukar.

No comments: