Wednesday, July 13, 2005

Apa cerita mangsa tsunami kita?

Di sini saya translate tulisan Regina William (siapa tu? Cun ke?) dari thesundaily bertarikh 22 June 2005 yang bertajuk "Fisherman caught in tsunami aid tangle".

Sg. Petani: Sudah hampir enam bulan sejak gelombang tsunami melanda. Namun bagi kebanyakan mangsa, bantuan dan derma jutaan ringgit masih belum diterima. Para nelayan Pulau Sayak di Kota Kuala Muda berharap bantuan dapat disalurkan segera supaya mereka dapat meneruskan hidup. Mereka hanya dapat terus menanti, dan kini semakin terdesak dan kecewa. Walaupun dimaklumkan pinjaman untuk membeli peralatan baru telah diluluskan, mereka masih belum menerima wangnya. Dan seterusnya bla bla bla

Urlnya




Gambar Hiasan dari http://www.hotelperdana.com.my/

Kasihan saudara-saudara kita ni. Tentu berbunga-bunga gembira ketika melihat derma jutaan ringgit masuk ke dalam segala macam tabung yang nampaknya hanya gah di kaca TV dewan orang ramai penempatan sementara kira-kira 6 bulan yang lalu. Siapa yang hendak dengar rintihan nelayan yang menumpang bot kawan (yang selamat dari bencana) untuk menampung sesuap nasi anak di rumah (kalau masih ada rumah)? Siapa yang mendengar keluhan nelayan yang mendapat jaring dari Jabatan Perikanan tetapi tidak diberi pelampungnya? Siapa yang sudi mendengar cerita nelayan yang sudah mendapat enjin boat, tetapi botnya tiada? Dermanya berjuta, bantuannya bakal tiba walaupun tidak segah bunyi jutaan ringgit. Tetapi selepas enam atau tujuh bulan, ketika kita sudah tidak teringat bencana tsunami sekerap dulu, masih ada saudara-saudara kita terkesan secara psikologi dan material kerana 'kecekapan' kita mengagih-agihkan bantuan.

No comments: