Wednesday, October 12, 2005

Kecurian Laptop

Aduh rasa sesak nafas bila dengar kisah sahabat kehilangan laptop. Biasa sangat dengar kisah laptop hilang dari kereta. Kisah pecah kereta untuk curi laptop sangat-sangat biasa. Sampai ada yang suggest pencuri ni dia ada device khas untuk kesan ada atau tidak laptop di dalam sesebuah kereta. Tak tahu pula saya begitu. Ada seorang pakar kecurian (bukan pakar mencuri) laptop berkata tidak ada peralatan begitu. Mungkin juga ada kerana terlalu obvious pencuri tahu kereta mana berisi laptop dan kereta mana tidak, walaupun laptop disimpan di dalam boot. Pada saya, bagaimana pencuri boleh tahu kereta kita ada komputer riba atau tidak, ia kembali ke kaedah lama dan ortodok. Buat homework. Mengkaji pattern, masa, tempat dan meneliti segala butiran. Peluang dinanti dengan penuh sabar. Dengan risiko yang sangat kurang, seorang pencuri dapat mengagak peratusan berjaya menyambar satu notebook sejak kita keluar dari kereta. Pihak polis juga dah ingatkan orang ramai. Ini sudah tentu bukan polis yang pukul budak UIA pasal nak beli wiper ketika awal Ramadhan.

Aduh kesian sahabat saya tu. Sesak nafas. Nafas sesak. Bukan murah tu laptop. Bertahun kumpul duit. Guna khas untuk mengemban.
Tambah sesak bila mengetahui komputer ribanya sarat dengan segala macam rahsia syarikat. Perlu ada semacam kod istilah di dalam perjalanan pengurusan sesebuah syarikat, supaya maklumat tidak sampai ke pihak yang tidak sepatutnya. Mungkin kebanyakan notebook dicuri kerana pasaran gelap notebook yang permintaannya tinggi. Namun tidak dinafikan juga kemungkinan laptop dicuri kerana maklumat di dalamnya. Merbahaya betul. Ranap sesuatu organisasi dan sistem syarikat itu kalau rahsianya jatuh ke tangan orang lain. Mungkin boleh difikirkan penggunaan kod istilah yang hanya difahami oleh organisasi berkenaan. Penggunaan terma-terma ataupun 'short form' boleh digunakan untuk dokumen yang sangat stategik. Contohnya banyak, orang faham tentu boleh bayang-bayangkan. Istilah mengemban di atas?
Tetapi perlu diingatkan ia bukan dokumen untuk tontonan pelanggan atau syarikat competitor. Susah pula nak dapat customer nanti. Langkah ini mengurangkan risiko kebocoran maklumat berharga ke tangan orang lain atau kakitangan bawahan yang susah nak jaga amanah. Hmm pihak Kastam mesti dah mula berkira-kira nak laksanakan kaedah sebegini. Selain itu penggunaan password pada dokumen-dokumen penting seperti word document ataupun spreadsheet mungkin berupaya mengurangkan risiko yang sama, bergantung kepada tahap kesewelan jiwa hackers dan crackersnya pencuri berkenaan.
Apapun, semoga sahabat saya OK. Relakanlah pemergian Vaiomu itu. Kelak kan berganti dengan Toshiba Tablet insya Allah.

No comments: