Monday, October 17, 2005

Lesen Bazaar Ramadhan: Ketenatan Sistem Sedia Ada

Sabtu lepas saya sepatutnya berjumpa para sahabat-sahabat dan berbuka bersama. Namun oleh kerana Zaujati tidak berada dalam keadaan yang fit untuk menjaga Bathol yang ligat, saya terpaksa membatalkan niat murni menunaikan hak-hak para sahabat. Akhirnya petang itu saya dan Bathol bermain bola, kereta mainan dan membaca buku ABC di rumah. Saya juga sempat menonton TV. Gazet NTV7 tentang sekumpulan wanita India bergaduh terus menarik perhatian saya untuk menonton Edisi Siasat yang dihoskan oleh selebriti kacak bergaya Wan Kamaruddin Hazim(?). Isu "Apa Kejadahnya?" yang utama adalah berkenaan lesen berniaga MDKL di Area Segitiga Emas KL yang asalnya RM300 dijual sehingga RM12000 oleh sindiket yang didakwa ada kena mengena dengan orang dalam. Lantang sungguh suara Yang DiPertua Penjaja Kecil Melayu "Ini angkara G7. Saya ada bukti orang dalam terlibat. Sejak zaman Elyas Omar lagi". Hebat.
Kemudian isu pergaduhan sesama peniaga kerana isu tapak yang berharga ribuan. Kelihatan di media agak hodoh, tetapi itulah yang diinginkan oleh penerbit. Panas, sensasi dan kontroversi. Namun isu yang lebih besar sebenarnya adalah kewujudan orang dalam yang membeli lesen atas angin untuk dijual semula di pasaran gelap. Ia sehingga melibatkan nama seorang anak pegawai tinggi polis. Sehingga nama AMAN Malaysiapun diheret sama.


Tersedak agaknya Dato' Elyas Omar bila namanya disebut Sabtu lepas. Aku takde kena mengena dalam ini gambar?



Datuk Bandar sekarang. Innocent look.

Dicopet dari http://www.dbkl.gov.my/


Apa yang menarik ialah ia terlalu kebetulan. Kalau sejak dahulu lagi ada sindiket menjual lesen bazaar Ramadhan, kenapa tidak dibawa ke media dari dulu? Penangkapan anak pegawai Polis terbabit; berlaku itu dahulu kah atau selepas kacau bilau yang berlaku seperti yang dilaporkan media?

Kemelut rasuah dan salah guna kuasa di PBT sudah terlalu lumrah. Sistem sedia ada tidak efektif, menyebabkan ada yang boleh memanipulasi proses mendapatkan lesen dalam rangka memenuhi nafsu serakah; sehingga tak sedar diri nyawa bila-bila boleh ditarik. Ia adalah rentetan yang bertunjang dengan pentadbiran atasan yang sudah pastilah tidak bersih (ingat siapa Menteri WP?) IA ADALAH MANIFESTASI DARI SISTEM PEMERINTAHAN YANG SUDAH LAMA BERAKAR UMBI. Sistem ini perlu dirombak dari setiap penjuru, aspek, peringkat dan falsafah. Kita boleh tukar pekerjanya, kita boleh buang ketuanya, kita boleh rombak dasarnya, tetapi selagi sistem itu tidak berubah, selagi itu rasuah itu akan sebati dengan PBT. Sistem itulah masalahnya. Kita tak perlukan sistem begini buat masa ini.

No comments: