Monday, October 31, 2005

Apa Cerita Iktikaf Kita?

Sewaktu aku menurut ajakan kengkawan ke Kajang, aku berasa seronok sekali. Ramai sangat sedara-mara yang ditemui. Jadi malam 25 tu seronok bukan pasal berkhalwat, tetapi bersosial dengan mereka. Tak bagus untuk pemburu, tetapi bagus untuk silaturrahim.
Malam 26 tak banyak yang dapat diperkatakan. Sedikit demi sedikit sudah menyusut bilangan para sahabat. Semacam tak semangat pulak lately. Ramai sudah mula beredar menuju kampung, memenuhi hak-hak yang lama tidak ditunaikan. Aku terjumpa lagi dengan blogger yang sama. Semacam ada chemistry antara aku dengan dia. Seolah-olah dunia ini dicelah tapak tangan. Malam tadi pula, cuma seorang adik yang kukenali semasa program futsal di zaman kelab memancing aktif. Kebetulan kampungnya di Kajang. Aku pula kebetulannya apa ye?
Selepas ini aku berkampung di KUIS, UKM atau mungkin di Shah Alam! Balik kampungpun boleh iktikaf.

Tapi dua malam tu agak tenang untuk mencapai segala yang bersesuaian dengan fitrah. Aku bersyukur kerana diberi peluang-peluang yang tidak terhidang untuk semua orang. Aku tahu persembahanku di depan Allah buruk sejak zaman berkenalan dengan fikrah Islam dan disentuh tarbiyyah secara erat. Aku berazam untuk melakukanyang terbaik. Dari segi kualiti aku sangsi, tetapi dari aspek keberadaanku di situ aku yakin aku telah cuba yang terbaik. Di masa-masa seperti ini, lupakan orang lain, hanya Tuhan yang menjadi ghayah, secara langsung mahupun secara tidak.

Tak banyak lagi Ramadhan yang tinggal. Mampukah aku menghenjut semaksima mungkin?

1 comment:

Jumalisa said...

Assalamua'laikum...

lisa pula sampai malam 27 ada lagi kat uia gombak..iktikaf sorang2...
sibuk tengok adik2 tu tgh study..
sambil muhasabah diri..
moga ALLAH ampunkan dosa..
ameen..